Keyword
บทวิเคราะห์รายอุตสาหกรรม

เงินทุน – ธปท.ผ่อนปรนหลักเกณฑ์การชำระบัตรเครดิต 05/08/2024

5 Aug 24 9:00 AM
Sectors_thumbnail_4 _Finance

ธปท. ได้ประกาศผ่อนปรนหลักเกณฑ์การชำระบัตรเครดิต โดย: 1) คงอัตราการผ่อนชำระขั้นต่ำของบัตรเครดิตไว้ที่ร้อยละ 8 ต่อไปอีก 1 ปี จนถึงสิ้นปี 2568 2) คืนเงินดอกเบี้ยให้กับลูกหนี้ที่ผ่อนชำระหนี้ขั้นต่ำมากกว่าหรือเท่ากับร้อยละ 8 และ 3) ให้สิทธิลูกหนี้ที่ไม่สามารถผ่อนชำระขั้นต่ำได้ถึงร้อยละ 8 สามารถปรับโครงสร้างหนี้ก่อนเป็นหนี้เสีย มาตรการเหล่านี้จะส่งผลดีต่อคุณภาพสินทรัพย์ของธนาคารและบริษัทที่ประกอบธุรกิจสินเชื่อเพื่อผู้บริโภค โดยจะช่วยลดแรงกดดันในการตั้งสำรอง (credit cost) โดยเฉพาะต่อ AEONTS (มากที่สุด) และ KTC แต่จะส่งผลกระทบต่อ NIM เล็กน้อย

ผ่อนปรนหลักเกณฑ์การชำระบัตรเครดิต ธปท. ได้ประกาศผ่อนปรนหลักเกณฑ์การชำระบัตรเครดิต โดยมีรายละเอียดดังนี้

1)    ผ่อนปรนอัตราการผ่อนชำระขั้นต่ำของบัตรเครดิต โดยกำหนดให้ยังคงอยู่ที่ร้อยละ 8 ออกไปอีก 1 ปี จนถึงสิ้นปี 2568 จากเดิมที่กำหนดให้อัตราดังกล่าวกลับสู่เกณฑ์ปกติที่ร้อยละ 10 ตั้งแต่วันที่ 1 มกราคม 2568 เพื่อช่วยลดภาระการจ่ายชำระหนี้และรักษาสภาพคล่องให้ครัวเรือนโดยเฉพาะกลุ่มเปราะบาง ทั้งนี้ ธปท. จะติดตามและประเมินผลของมาตรการอย่างใกล้ชิด เพื่อพิจารณาอัตราผ่อนชำระขั้นต่ำที่เหมาะสมต่อไป

2)   ลูกหนี้ที่ผ่อนชำระหนี้ขั้นต่ำมากกว่าหรือเท่ากับร้อยละ 8 จะได้รับเครดิตเงินคืนเทียบเท่าดอกเบี้ยร้อยละ 0.5 ของยอดค้างชำระ สำหรับครึ่งปีแรก และร้อยละ 0.25 สำหรับครึ่งปีหลัง ของปี 2568 โดยได้รับคืนทุก 3 เดือน เพื่อจูงใจให้ลูกหนี้ปิดจบหนี้เร็วขึ้นและมีภาระดอกเบี้ยทั้งสัญญาลดลง

3)   ลูกหนี้ที่เดิมจ่ายขั้นต่ำที่ร้อยละ 5 แต่ไม่สามารถจ่ายได้ถึงร้อยละ 8 สามารถใช้สิทธิปรับโครงสร้างหนี้ก่อนเป็นหนี้เสีย โดยเปลี่ยนประเภทหนี้ของบัตรเครดิตไปเป็นสินเชื่อระยะยาว (term loan) เพื่อจ่ายชำระเป็นงวด โดยลูกหนี้จะยังมีโอกาสได้สภาพคล่องจากวงเงินบัตรเครดิตส่วนที่เหลือ ทั้งนี้ ธปท. กำหนดให้ผู้ประกอบธุรกิจบัตรเครดิตต้องเสนอเงื่อนไขที่เป็นประโยชน์แก่ลูกหนี้เพิ่มเติมด้วย เช่น ลดอัตราดอกเบี้ย ซึ่ง ธปท. จะดำเนินการเพื่อให้มีผลบังคับใช้ภายในเดือนกันยายน 2567

การรวมหนี้สินเชื่อเพื่อที่อยู่อาศัยและสินเชื่อรายย่อย (debt consolidation) ธปท. ส่งเสริมให้สถาบันการเงิน (สง.) และสถาบันการเงินเฉพาะกิจ (SFIs) ให้ความช่วยเหลือลูกหนี้ด้วยการรวมหนี้บ้านและสินเชื่อรายย่อยได้มากขึ้น โดยผ่อนปรนเงื่อนไขอัตราส่วนเงินให้สินเชื่อเพื่อที่อยู่อาศัยต่อมูลค่าหลักประกัน (loan-to-value ratio) ในทุกลำดับสัญญาสำหรับกรณีรวมหนี้ ให้สามารถเกินกว่าเพดานที่กำหนด โดยผู้ให้บริการที่เป็นผู้รวมหนี้ต้องดูแลให้ภาระของลูกหนี้ภายหลังการรวมหนี้บรรเทาลงกว่าก่อนรวมหนี้ เช่น อัตราดอกเบี้ยต่ำกว่าเดิม และค่างวดที่ต้องชำระต่ำกว่าค่างวดรวมที่เคยจ่าย โดยมาตรการดังกล่าวจะสิ้นสุดในปี 2568

ขยายระยะเวลามาตรการให้ความช่วยเหลือลูกหนี้ที่มีปัญหาหนี้เรื้อรัง สำหรับลูกหนี้ที่มีปัญหาหนี้เรื้อรัง(persistent debt) ภายใต้หลักเกณฑ์การให้สินเชื่ออย่างรับผิดชอบและเป็นธรรม (responsible lending) ธปท. ได้ขยายระยะเวลาการปิดจบหนี้จากภายใน 5 ปี เป็น 7 ปี (อัตราดอกเบี้ยไม่เกินร้อยละ 15 ต่อปีเท่าเดิม) เพื่อให้ค่างวดที่ลูกหนี้ต้องชำระปรับลดลง และลูกหนี้จะยังมีโอกาสได้สภาพคล่องจากวงเงินสินเชื่อส่วนที่เหลือ รวมถึงกำหนดให้ผู้ให้บริการต้องให้ข้อมูลเพื่อกระตุกพฤติกรรม (nudge) ลูกหนี้เพิ่มเติม เช่น สื่อสารข้อดีข้อเสียของการปรับปรุงโครงสร้างหนี้ แสดงตารางข้อมูลระยะเวลาการผ่อนชำระพร้อมภาระดอกเบี้ย โดยมาตรการจะเริ่มมีผลบังคับใช้ตั้งแต่ 1 มกราคม 2568 เป็นต้นไป

นัยสำคัญ: ส่งผลดีต่อ AEONTS มากที่สุด มาตรการเหล่านี้จะส่งผลดีต่อคุณภาพสินทรัพย์ของธนาคารและบริษัทที่ประกอบธุรกิจสินเชื่อเพื่อผู้บริโภค โดยจะช่วยลดแรงกดดันในการตั้งสำรอง (credit cost) โดยเฉพาะต่อ AEONTS และ KTC อย่างไรก็ตาม แต่จะส่งผลกระทบต่อ NIM เล็กน้อย เราเชื่อว่า AEONTS จะได้รับประโยชน์จากการผ่อนปรนอัตราการผ่อนชำระขั้นต่ำของบัตรเครดิตมากที่สุด เนื่องจากลูกค้าบัตรเครดิตประมาณ 80% ของบริษัทผ่อนชำระขั้นต่ำ AEONTS ได้ตั้งสำรอง management overlay ไว้แล้วจำนวน 200 ลบ. สำหรับรองรับการปรับเพิ่มอัตราชำระบัตรเครดิตขั้นต่ำเป็น 10% ปัจจุบันเราคาดการณ์ว่า credit cost ของ AEONTS และ KTC จะเพิ่มขึ้น 25 bps ในปี 2568 การเลื่อนระยะเวลาการกลับมาชำระบัตรเครดิตขั้นต่ำเป็น 10% ออกไปน่าจะทำให้ AEONTS และ KTC สามารถคงหรือลด credit cost ของบริษัทในปี 2568 ถ้าเราปรับสมมติฐาน credit cost ปี 2568 ลดลง 25 bps ประมาณการกำไรปี 2568 ที่เราคาดการณ์ไว้สำหรับ AEONTS จะมี upside 6% และ KTC จะมี upside 3%

ปัจจัยเสี่ยงที่สำคัญ: 1) ความเสี่ยงด้านคุณภาพสินทรัพย์จากการฟื้นตัวทางเศรษฐกิจที่ไม่ทั่วถึง 2) ความเสี่ยงด้าน credit cost จากราคารถมือสองที่ลดลง 3) การแข่งขันที่สูงขึ้นจากธนาคารต่างๆ และ 4) ความเสี่ยง ESG จากการให้บริการลูกค้าอย่างเป็นธรรม (market conduct) และความเสี่ยงด้านกฎระเบียบ

 

ท่านสามารถอ่านและดาวน์โหลดเอกสารได้จาก  FINANCE240805_T

The BoT announced a relaxation of credit card payment rules: 1) it will maintain the rate at 8% until end-2025, 2) give cash back to debtors who can make the 8% minimum payment and 3) provide debt restructuring for those that cannot make the 8% minimum payment. These measures are positive for asset quality at banks and consumer finance companies and will help ease credit cost pressure, particularly for AEONTS (the most) and KTC though at the same time, NIM will take a small hit.

Relaxation of credit card payment rules. The BoT announced a relaxation of credit card payment regulations, detailed below.

1)      The minimum credit card payment rate will be kept at 8% for another year, until the end of 2025 rather than returning to the original rate of 10% on January 1, 2025, to help reduce the burden of debt repayment and maintain liquidity for households, especially vulnerable groups. The BoT will closely monitor and evaluate the results of the measures to consider the appropriate minimum payment rate later.

2)     Debtors who make minimum repayments of more than or equal to 8% will receive cash back equivalent to 0.5% interest on the outstanding balance for the first half of the year and 0.25% for the second half of 2025, paid every three months, to encourage them to close their debt faster and have a lower interest burden for the entire contract.

3)     Debtors who originally paid a minimum of 5% but are unable to pay up to 8% can restructure their debt before it becomes an NPL by changing the type of debt from credit card to a term loan to be paid in installments. Debtors will still be able to access funds up to the remaining credit card limit. The BoT requires credit card operators to offer additional beneficial conditions to debtors, such as reducing interest rates, which the central bank will take action to make effective by September 2024.

Debt consolidation. The BoT is encouraging financial institutions (FIs) to help debtors by greater consolidation of their home loans and retail loans via relaxing the loan-to-value ratio (LTV) conditions in all contracts for debt consolidation to be able to exceed the specified ceiling. The debt consolidation service provider must ensure that the debtor's burden after consolidation is less than before, such as lower interest rates and lower installments than the total installments previously paid. This measure will end in 2025.

Extending persistent debt measures. For debtors with persistent debt problems under the responsible lending scheme, the BoT has extended the debt settlement period from 5 years to 7 years (interest rate not exceeding 15% p.a. as before) in order to reduce the installments that debtors must pay and allow debtors to still obtain funding from the remaining credit line. It also requires service providers to provide additional information to nudge debtors, such as communicating the advantages and disadvantages of debt restructuring and displaying a table of information on the repayment period and interest burden. The measure will be effective from January 1, 2025 onwards.

Implication: Most positive for AEONTS. These measures have a positive implication to asset quality for banks and consumer finance companies, helping to ease credit cost pressure, particularly for AEONTS and KTC, though at the same time, NIM will take a small hit. We believe AEONTS will benefit the most from the relaxation of credit card minimum payment as around 80% of its credit card clients pay only the minimum. AEONTS has already set aside Bt200mn management overlay for the step up in minimum credit card payment to 10%. We now forecast a 25 bps rise in credit cost for AEONTS and KTC in 2025. The postponement of the resumption of 10% minimum credit card payment should allow AEONTS and KTC to maintain or ease their credit cost in 2025. If we lower our 2025F credit cost by 25 bps, there would be an upside on 2025F earnings by 6% for AEONTS and 3% for KTC.

Key risks: 1) Asset quality risk from an uneven economic recovery, 2) credit cost risk from falling used vehicle prices, 3) rising competition from banks, and 4) ESG risk from market conduct and regulatory risk.

 
Click here to read and/or download file  FINANCE240805_E
Most Read
1/5
Related Articles
Most Read
1/5