Keyword
PDF Available  
Company Update

BJC - คาดยอดขายและมาร์จิ้นกลุ่ม non-MSC หนุนกำไร 2Q68

By ศิริมา ดิสสรา, CFA|26 May 25 8:20 AM
สรุปสาระสำคัญ

บริษัทค้าปลีกทุกบริษัทภายใต้การวิเคราะห์ของเราต่างประสบกับภาวะที่ SSS ใน 2Q68TD ชะลอตัวลงจากกำลังซื้อที่ลดลงและฝนที่ตกมากขึ้น แต่โมเมนตัมกำไร 2Q68 ของ BJC มีแนวโน้มโดดเด่นกว่าคู่แข่ง เราคาดว่ากำไร 2Q68 ของ BJC จะเติบโต YoY จากยอดขาย (นำโดยการกลับมาของคำสั่งซื้อในกลุ่ม PSC จากลูกค้ากาแฟแบรนด์หนึ่งที่หยุดการสั่งซื้อชั่วคราวใน 1Q68) และมาร์จิ้นที่ดีขึ้นของกลุ่ม non-MSC (นำโดยราคาวัตถุดิบที่ลดลงในกลุ่ม PSC และกลุ่ม CSC  และการขายกิจการ Thai Scandic Steel ที่สร้างผลขาดทุนออกไปใน 1Q68) ท่ามกลางกลุ่ม MSC ที่แข็งแกร่ง และเพิ่มขึ้น QoQ จากปัจจัยตามฤดูกาล เราคงคำแนะนำ OUTPERFORM สำหรับ BJC โดยให้ราคาเป้าหมายสิ้นปี 2568 อ้างอิงวิธี DCF (WACC 7.2% และการเติบโตระยะยาว 2%) ที่ 28.5 บาท

 

อัตรากำไรขั้นต้น 2Q68 จะกว้างขึ้น YoY นำโดยกลุ่ม non-MSC กลุ่ม PSC ในธุรกิจบรรจุภัณฑ์แก้ว อัตรากำไรขั้นต้นมีแนวโน้มกว้างขึ้น YoY อย่างต่อเนื่องจากการรับรู้ราคาโซดาแอชต้นทุนต่ำที่ล็อกไว้ซึ่งลดลง 25% YoY (8% ของต้นทุนการผลิต) ตลอดปี 2568 และ ราคา spot เศษแก้วต้นทุนต่ำซึ่งลดลง 15% YoY (20% ของต้นทุนการผลิต) ท่ามกลางต้นทุนก๊าซธรรมชาติและค่าไฟฟ้า (มากกว่า 20% ของต้นทุนการผลิต) ที่ต่ำต่อเนื่อง ในธุรกิจบรรจุภัณฑ์กระป๋อง บริษัทจะได้รับประโยชน์จากการประหยัดต่อขนาดที่ดีขึ้นจากคำสั่งซื้อที่กลับคืนมาจากลูกค้ากาแฟแบรนด์หนึ่ง (ที่หยุดการสั่งซื้อชั่วคราวใน 1Q68) ตั้งแต่เดือน พ.ค. และมีผลิตภัณฑ์บรรจุกระป๋องใหม่ๆ มากขึ้นในประเทศเวียดนาม กลุ่ม H&TSC เมื่อไม่มีธุรกิจ Thai Scandic Steel ที่มีอัตรากำไรขั้นต้นต่ำ (ขายกิจการออกไปใน 1Q68; สร้างผลขาดทุนสุทธิให้กับ BJC ที่ 134 ลบ./ปี) อัตรากำไรขั้นต้นของ BJC มีแนวโน้มที่จะปรับตัวดีขึ้น YoY ตั้งแต่ 2Q68 เป็นต้นไป กลุ่ม CSC อัตรากำไรขั้นต้นมีแนวโน้มเพิ่มขึ้น YoY จากการมีสัดส่วนการขายที่ดีขึ้นเพราะมียอดขายขนมขบเคี้ยวมาร์จิ้นสูงมากขึ้น ราคาเยื่อกระดาษใยสั้นที่ลดลง (ลดลง YoY แต่ทรงตัว QoQ) และราคาน้ำมันปาล์มที่ลดลง (ทรงตัว YoY แต่ลดลง QoQ) ท่ามกลางมาตรการลดต้นทุนอย่างต่อเนื่อง กลุ่ม MSC อัตรากำไรขั้นต้น 2Q68 มีแนวโน้มที่จะอยู่ในระดับที่ค่อนข้างทรงตัว YoY โดยสัดส่วนการขายที่ดีขึ้นจากยอดขายสินค้าอาหารสดมาร์จิ้นสูงที่เพิ่มขึ้นและยอดขายเครื่องใช้ไฟฟ้าประเภททำความเย็นมาร์จิ้นต่ำที่ลดลง (จากฝนที่ตกมากขึ้น) ถูกหักล้างโดยการจัดโปรโมชั่นราคา ด้วยยอดขายสินค้า private brand มาร์จิ้นสูงที่เพิ่มขึ้นและการพัฒนาสินค้าที่ไม่ใช่อาหาร BJC จึงตั้งเป้าอัตรากำไรขั้นต้นกว้างขึ้น YoY ใน 2H68

 

ยอดขาย 2Q68 จะปรับตัวดีขึ้น QoQ นำโดยกลุ่ม PSC กลุ่ม PSC ยอดขายกลุ่ม PSC ใน 2Q68 มีแนวโน้มที่จะปรับตัวดีขึ้นโดยอย่างน้อยจะเติบโตเป็นตัวเลขหลักเดียวระดับกลางถึงสูง QoQ จากคำสั่งซื้อบรรจุภัณฑ์กระป๋องที่กลับคืนมาจากลูกค้ากาแฟแบรนด์หนึ่ง (ที่หยุดการสั่งซื้อชั่วคราวใน 1Q68) ตั้งแต่เดือน พ.ค. และมีผลิตภัณฑ์บรรจุกระป๋องใหม่ๆ มากขึ้นในประเทศเวียดนาม กลุ่ม MSC ใน 2Q68TD SSS ลดลง 1% YoY (เทียบกับ +2% YoY ใน 1Q68) จากฝนที่ตกมากขึ้น YoY ส่งผลทำให้ยอดขายเครื่องใช้ไฟฟ้าประเภททำความเย็นและเครื่องดื่ม (1% และ 10% ของยอดขาย) ลดลง หากตัดยอดขายสินค้าเหล่านี้ออก พบว่า SSS เพิ่มขึ้น 2% YoY จากยอดขายสินค้าอาหารสดที่แข็งแกร่งต่อเนื่อง ด้วยฐานสภาพอากาศที่เป็นปกติในช่วงปลาย 2Q68 BJC คาดว่า SSS ใน 2Q68 จะอยู่ในระดับทรงตัว YoY

 

เป้าหมายปี 2568 ยอดขาย BJC คาดว่ายอดขายปี 2568 จะเติบโตต่ำกว่าเป้าหมายเดิมที่ตัวเลขหลักเดียวระดับกลาง YoY เล็กน้อย จากราคาสินค้าที่ลดลงตามราคาวัตถุดิบที่ลดลง YTD ในกลุ่ม PSC และการขายกิจการ Thai Scandic Steel ในกลุ่ม H&TSC ออกไปใน 1Q68 ในขณะเดียวกัน BJC คาดว่ายอดขายในทุกกลุ่มธุรกิจจะเติบโต YoY ในปี 2568: ยอดขายกลุ่ม MSC เติบโตจาก SSS ที่เป็นบวกและการขยายสาขา ยอดขายกลุ่ม PSC จากการส่งออกมากขึ้นและการขยายเตาหลอมใน 4Q68 ยอดขายกลุ่ม CSC จากผลิตภัณฑ์ของใช้ส่วนตัวและขนมขบเคี้ยวใหม่ๆ และยอดขายกลุ่ม H&TSC จากสินค้าใหม่ๆ และงบประมาณรัฐบาลที่เพิ่มขึ้น อัตรากำไรขั้นต้น BJC ยังคงเป้าอัตรากำไรขั้นต้นปี 2568 กว้างขึ้น 20-40bps นำโดยอัตรากำไรขั้นต้นที่ดีขึ้นจากกลุ่ม non-MSC ท่ามกลางอัตรากำไรขั้นต้นระดับทรงตัวจากกลุ่ม MSC ต้นทุนทางการเงิน มีแนวโน้มที่จะลดลงจาก 3.3% ต่อปี ณ สิ้นปี 2567 มาอยู่ที่ 3.1% ต่อปี ณ สิ้นปี 2568 อัตราภาษี คาดว่าจะอยู่ที่ 20-24% ในปี 2568 (เทียบกับ 23% ในปี 2567) จากนั้นจะลดลงมาอยู่ที่ 20% ในปี 2570 จากการวางแผนภาษีของกลุ่ม

 

ปัจจัยเสี่ยงที่สำคัญ คือ การเปลี่ยนแปลงในกำลังซื้อ ต้นทุนที่สูงขึ้นจากแรงกดดันเงินเฟ้อ อัตราดอกเบี้ยที่สูงขึ้น และนโยบายรัฐบาลใหม่ๆ ความเสี่ยง ESG ที่สำคัญ คือ การบริหารจัดการพลังงาน ผลิตภัณฑ์ที่ยั่งยืน (E) และแนวปฏิบัติด้านแรงงาน/การจ้างงาน (S)

 

All retailers under our coverage have encountered a slowdown in SSS in 2Q25TD on weaker purchasing power and heavier rains; however, BJC’s 2Q25F earnings momentum (up YoY and QoQ) is looking better than peers. We expect its 2Q25F to grow YoY on better non-MSC sales (led by a return in PSC sales from one coffee customer that had halted temporarily in 1Q25) and margin (led by lower raw material prices in PSC and CSC units and sale of loss-making Thai Scandic Steel in 1Q25) with a resilient MSC unit and up QoQ on seasonality. We maintain Outperform with an end-2025 DCF (WACC of 7.2% and LT growth of 2%) TP of Bt28.5.

 

2Q25F gross margin to widen YoY led by non-MSC unit. PSC unit. Gross margin in the glass packaging business is widening further YoY from low-cost soda ash (8% of production cost) with 2025 price locked in at 25% lower YoY, with spot cullet down 15% YoY (20% of production cost) amid continued low natural gas and electricity costs (more than 20% of production cost). The can packaging business will benefit from better economies of scale from the return of one coffee customer from May onwards (that had halted temporarily in 1Q25) and more new canned products in Vietnam. H&TSC unit. After divesting the low-margin Thai Scandic Steel business, which contributed a net loss of Bt134mn/year in 1Q25, gross margin will improve YoY from 2Q25F onwards. CSC unit. Gross margin is poised to rise YoY from a better sales mix with more high-margin snack products, lower prices for short pulp (down YoY but flat QoQ) and palm oil (stable YoY but down QoQ), amid continued cost savings initiatives. MSC unit. Gross margin in 2Q25F looks to be relatively stable YoY on a more favorable sales mix from more high-margin fresh food products and lower low-margin cooling appliance sales (from heavier rains) balancing price promotions. With more high-margin private brands and non-food product development, it expects gross margin to widen YoY in 2H25F.

 

2Q25F sales to improve QoQ, led by PSC unit. PSC unit. PSC sales in 2Q25F are looking better with mid to high single-digit growth QoQ from a return in can packaging sales from May after one coffee customer that had halted temporarily in 1Q25 returned plus more new canned products in Vietnam. MSC unit. In 2Q25TD, SSS is down 1% YoY (vs +2% YoY in 1Q25) from heavier rains YoY, resulting in a drop in sales of cooling appliances and beverages (1% and 10% of sales). Excluding sales of these product categories shows SSS is up 2% YoY on continued robust fresh food sales. With a normalized weather base in late 2Q25F, BJC expects its 2Q25F SSS to be flat YoY.

 

2025F targets. Sales. BJC expects sales growth in 2025F to be slightly below its earlier target, in the mid single digits YoY from lower product prices in tandem with lower raw material prices YTD in the PSC unit and absence of sales at Thai Scandic Steel in the H&TSC unit. BJC expects sales in all units to grow YoY in 2025F: MSC sales will grow on positive SSS and store expansion, PSC sales from more exports and furnace expansion in 4Q25, CSC sales from new personal care and snack products and H&TSC sales from new products and more government budget. Margin. BJC keeps its 2025F target of a 20-40bps widening in gross margin, led by a better margin at the non-MSC unit and stable margin at the MSC unit. Cost of funds is set to fall from 3.3% p.a. at end-2024 to 3.1% p.a. at end-2025. Effective tax rate is expected at 20-24% in 2025F (vs 23% in 2024), falling to 20% in 2027F from tax planning at the consolidated level.

 

Download PDF Click > BJC250526_E.pdf

Key risks are changes in purchasing power, an inflation-led rise in costs and higher interest rate and new government policies. Key ESG risks are energy management, sustainable products (E), and labor/employment practices (S).

Stocks Mentioned
BJC.BK
Author
Slide9
ศิริมา ดิสสรา, CFA

หัวหน้าฝ่ายวิเคราะห์หลักทรัพย์

Most Read
1/5
Related Articles
Most Read
1/5