Keyword
Company Update

CRC – พรีวิว 2Q67: ไตรมาสที่ไม่น่าตื่นเต้น – NEUTRAL (ราคาเป้าหมาย 40 บาท)

2 Aug 24 9:00 AM
template-Autosaved-0d19cfcf-f7cc-4893-b9f4-5a1647bfc709-20240912054821

เราคาดการณ์กำไรปกติ 2Q67 ของ CRC ที่ 1.7 พันลบ. ทรงตัว YoY เนื่องจากดอกเบี้ยจ่ายที่สูงขึ้นและส่วนแบ่งกำไรจากเงินลงทุนที่ลดลงจะหักล้างกับยอดขายที่สูงขึ้น อัตรากำไรขั้นต้นในระดับทรงตัว และอัตราส่วนค่าใช้จ่าย SG&A/ยอดขายที่ลดลงเล็กน้อย แต่ -32% QoQ จากปัจจัยฤดูกาล ทั้งนี้ด้วยยอดขายที่เติบโตในระดับปานกลาง (การขยายสาขา และ SSS ที่หดตัวลง 2% YoY ในช่วง 3 สัปดาห์แรกของเดือนก.ค. ใกล้เคียงกับ 2Q67) อัตรากำไรขั้นต้นระดับทรงตัวจากฐานปกติของปีก่อน อัตราส่วนค่าใช้จ่าย SG&A/ยอดขายระดับสูงในช่วงโลว์ซีซั่น และส่วนแบ่งกำไรจากเงินลงทุนที่ลดลง เราจึงคาดว่ากำไรปกติ 3Q67 จะอยู่ในระดับทรงตัว/เพิ่มขึ้นเล็กน้อย YoY แต่จะลดลง QoQ จากปัจจัยฤดูกาล เรายังคงคำแนะนำ NEUTRAL สำหรับ CRC โดยให้ราคาเป้าหมายสิ้นปี 2567 อ้างอิงวิธี DCF (WACC 7.1% และอัตราการเติบโตระยะยาวที่ 2.5%) ที่ 40 บาท

คาดกำไรสุทธิ 2Q67 ที่ 1.7 พันลบ. +10% YoY แต่ -21% QoQ เราคาดว่าจะไม่มีรายการพิเศษ (ขาดทุนจากอัตราแลกเปลี่ยนและตราสารอนุพันธ์ที่เกิดขึ้นครั้งเดียว หักล้างกับกำไร (หลังหักภาษี) จำนวน 200 ลบ. จากส่วนต่างระหว่างสิทธิในการใช้สินทรัพย์กับหนี้สินตามสัญญาเช่าหลังจาก CRC เปลี่ยนมาซื้อที่ดินสำหรับร้านไทวัสดุ) ทำให้กำไรปกติจะอยู่ที่ 1.7 พันลบ. ทรงตัว YoY เนื่องจากดอกเบี้ยจ่ายที่สูงขึ้นและส่วนแบ่งกำไรจากเงินลงทุนที่ลดลงจะหักล้างกับยอดขายที่สูงขึ้น อัตรากำไรขั้นต้นในระดับทรงตัว และอัตราส่วนค่าใช้จ่าย SG&A/ยอดขายที่ลดลงเล็กน้อย แต่ -32% QoQ จากปัจจัยฤดูกาล

รายการที่สำคัญใน 2Q67 ยอดขายจากธุรกิจค้าปลีก คาดว่าจะเติบโต 5% YoY จากการขยายสาขาหักล้างกับ SSS ที่หดตัว ทั้งนี้ เราคาดว่า SSS (ค่าเฉลี่ยจำแนกตามประเภทธุรกิจ) จะลดลง 2% YoY อ่อนแอลงจาก +0.3% YoY ใน 1Q67 จากการเติบโตของ SSS ในประเทศอิตาลี (7% ของยอดขาย) ที่ชะลอตัวลงสู่ 7% YoY (เทียบกับ 9% YoY ใน 1Q67) จากฐานที่เร่มเป็นปกติของปีก่อน และการหดตัวของ SSS ในประเทศไทย (70% ของยอดขาย) และประเทศเวียดนาม (24% ของยอดขาย) ที่ 2% YoY และ 3% YoY (เทียบกับระดับทรงตัว YoY ในประเทศไทยใน 1Q67 และ +2% YoY ในประเทศเวียดนามใน 1Q67) จากบรรยากาศการจับจ่ายใช้สอยที่ซบเซา ไม่มีโครงการ E-receipt ในประเทศไทยและไม่มี calendar effect เชิงบวกสำหรับเทศกาลตรุษจีนในกลุ่มฟู้ดในประเทศเวียดนามอย่างที่รับรู้ใน 1Q67 และมีผลกระทบจากการปรับปรุงร้าน อนึ่ง สำหรับประเทศไทย เราประเมินว่า SSS จะเติบโต 1% YoY ในกลุ่มแฟชั่น (ยอดขายที่เพิ่มขึ้นจากโรบินสัน สาขาซีคอน สแควร์ในเดือนมิ.ย. หลังมีข่าวว่าบริษัทจะปิดสาขาดังกล่าวในช่วงกลางเดือนส.ค. หักล้างยอดขายที่ลดลงจากการปรับปรุงเซ็นทรัล สาขาชิดลม) ทรงตัว YoY ในกลุ่มฟู้ด  (ท็อปส์ ซูเปอร์มาร์เก็ต ได้รับผลกระทบจากการปรับปรุงสาขารัตนาธิเบศร์และสาขาชิดลมในเดือนมิ.ย.) และ -7% YoY ในกลุ่มฮาร์ดไลน์ (-1% YoY จากการปรับปรุงสาขาหลักของไทวัสดุสองสาขา) สำหรับประเทศเวียดนาม SSS มีแนวโน้มที่จะหดตัวลง 3% YoY ในกลุ่มฟู้ด และ 10% YoY ในกลุ่มฮาร์ดไลน์ รายได้จากการให้บริการเช่า จะเติบโต 5% YoY จากอัตราการเช่าพื้นที่และอัตราค่าเช่าที่ดีขึ้น อัตรากำไรขั้นต้น คาดว่าจะอยู่ในระดับทรงตัว YoY จากมาร์จิ้นกลุ่มแฟชั่นที่เป็นปกติในปีก่อน และการมียอดขายกลุ่มฟู้ดที่ให้มาร์จิ้นต่ำเพิ่มมากขึ้นในประเทศเวียดนาม และธุรกิจฟู้ดใหม่ในประเทศไทย ค่าใช้จ่าย SG&A/ยอดขาย มีแนวโน้มที่จะลดลง 10bps YoY เนื่องจากค่าใช้จ่ายในการขยายสาขาที่เพิ่มขึ้นจะถูกชดเชยโดยค่าสาธารณูปโภคที่ลดลงและยอดขายที่สูงขึ้น ดอกเบี้ยจ่าย จะเพิ่มขึ้น 7% YoY เพราะต้นทุนทางการเงินสูงขึ้น ส่วนแบ่งกำไรจากเงินลงทุน คาดว่าจะลดลง 17% YoY จากส่วนแบ่งกำไรจาก Grab Food ที่ลดลงจากค่าธรรมเนียมการให้บริการ การบริหารจัดการ และซอฟต์แวร์ที่สูงขึ้น และไม่มีส่วนแบ่งกำไรจาก Gucci หลังจากการขายเงินลงทุนใน 1Q67

แนวโน้มกำไร  ในช่วง 3 สัปดาห์แรกของเดือนก.ค. เราคาดว่า SSS ยังคงลดลง 2% YoY (ใกล้เคียงกับ 2Q67) จากบรรยากาศการจับจ่ายใช้สอยที่ซบเซาและฝนที่ตกหนักในประเทศเทยและประเทศเวียดนาม ทั้งนี้ด้วยยอดขายที่เติบโตในระดับปานกลาง (การขยายสาขท่ามกลาง SSS ที่อ่อนแอ) อัตรากำไรขั้นต้นระดับทรงตัวจากฐานปกติของปีก่อน อัตราส่วนค่าใช้จ่าย SG&A/ยอดขายระดับสูงในช่วงโลว์ซีซั่น และส่วนแบ่งกำไรจาก Grab Food และ Gucci ที่ลดลง เราจึงคาดว่ากำไรปกติ 3Q67 จะอยู่ในระดับที่ค่อนข้างทรงตัว/เพิ่มขึ้นเล็กน้อย YoY แต่จะลดลง QoQ จากปัจจัยฤดูกาล

ปัจจัยเสี่ยงที่สำคัญ คือ การเปลี่ยนแปลงในกำลังซื้อและนักท่องเที่ยว และนโยบายรัฐบาลใหม่ ความเสี่ยง ESG ที่สำคัญ คือ การบริหารจัดการพลังงาน ผลิตภัณฑ์ที่ยั่งยืนและมีคุณภาพ (E) แนวปฏิบัติด้านการจ้างงาน และความปลอดภัยของข้อมูล (S)

 

ท่านสามารถอ่านและดาวน์โหลดเอกสารได้จาก  CRC240802_T

We expect 2Q24F core profit of Bt1.7bn, flat YoY, with higher interest expenses and lower equity income outpacing higher sales, stable gross margin and slightly lower SG&A/sales and -32% QoQ on seasonality. With moderate sales growth (store expansion and 2% YoY SSS contraction in the first three weeks of July), stable gross margin off last year’s normal base, high SG&A/sales in low season and lower equity income, we expect 3Q24F core earnings to be flat or up slightly YoY but slip seasonally QoQ. We maintain NEUTRAL with an end-2024 DCF (WACC of 7.1% and LT growth rate at 2.5%) TP of Bt40.

Expect 2Q24F net profit of Bt1.7bn, +10% YoY but -21% QoQ. Without an extra item (one-off FX and derivative losses offsetting Bt200mn after-tax gain from the gap between the rights for use of assets and lease liability after CRC switched to purchasing land for Thai Wasadu stores), core profit will be Bt1.7bn, flat YoY as higher interest expenses and lower equity income will outpace higher sales, stable gross margin and slightly lower SG&A/sales; it will fall 32% QoQ from seasonality.

2Q24F highlights. Retail sales are expected to grow 5% YoY from store expansion outpacing SSS contraction. We expect SSS (simple average by unit) to contract 2% YoY, down from +0.3% YoY in 1Q24, on slower SSS growth in Italy (7% of sales) to 7% YoY (vs 9% YoY in 1Q24), slowing off last year’s normal base, and SSS contraction in Thailand (70% of sales) and Vietnam (24% of sales) at 2% YoY and 3% YoY (vs flat YoY in Thailand in 1Q24 and +2% YoY in Vietnam in 1Q24), slowing on weak consumption sentiment, the end of the E-receipt scheme in Thailand and the positive calendar effect for Chinese New Year in the food unit in Vietnam in 1Q24, and impact from store renovations. In Thailand, we estimate SSS at 1% YoY in the fashion unit (rising sales from more traffic at Robinson Seacon Square branch in June upon news that it will close the branch in mid-August that offset lower sales from the renovation of Central Chidlom branch), flat YoY in the food unit (some negative effect to Tops supermarkets by renovations at Rattanathibet and Chidlom branches in June), and -7% YoY in the hardline unit (-1% YoY from renovation of two major Thai Wasadu branches). In Vietnam, SSS is set to contract 3% YoY in the food unit and 10% YoY in the hardline unit. Rental income will grow 5% YoY from better occupancy and rental rates. Gross margin will be flat YoY on last year’s normal fashion margin and more low-margin food sales in Vietnam and a new food format in Thailand. SG&A/sales are set to fall 10bps YoY as more store expansion expenses will be offset by lower utility expenses and higher sales. Interest expense will rise 7% YoY on higher funding costs. Equity income is estimated to drop 17% YoY from lower contribution from Grab Food from higher service, management and software fees and without contribution from Gucci after selling its investment in 1Q24.

Earnings outlook. In the first three weeks of July, we believe SSS fell 2% YoY (close to 2Q24F) on weak consumption sentiment and heavy rains in Thailand and Vietnam. With moderate sales growth (store expansion amid weak SSS), a stable gross margin off last year’s normal base, high SG&A/sales during low season and lower equity income from Grab Food and Gucci, we expect 3Q24F core earnings to be relatively stable or up slightly YoY but fall QoQ on seasonality.  

Key risks are changes in purchasing power and tourists and new government policies. Key ESG risks are energy management, sustainable products with quality management (E), labor practices and data security (S). 

           
          Click here to read and/or download file  CRC240802_E
          Most Read
          1/5
          Related Articles
          Most Read
          1/5