Keyword
Company Update

CPAXT – 1Q67: กำไรเป็นไปตาม INVX คาด – OUTPERFORM (ราคาเป้าหมาย 39 บาท)

10 May 24 9:00 AM
THUMNAIL-11-(11)-20240911224307

 

กำไรปกติ 1Q67 อยู่ที่ 2.5 พันลบ. +18% YoY จากยอดขายที่ดีขึ้น อัตราส่วนค่าใช้จ่าย SG&A/ยอดขายที่ลดลง และดอกเบี้ยจ่ายที่ลดลง แต่ -24% QoQ จากปัจจัยฤดูกาล เป็นไปตาม INVX คาด แต่ต่ำกว่า consensus คาด 4% ใน 2Q67TD เราประเมินได้ว่า SSS ของ CPAXT จะเติบโตเป็นตัวเลขหลักเดียวระดับต่ำ YoY สำหรับธุรกิจ B2B, ตัวเลขหลักเดียวระดับกลาง YoY และตัวเลขหลักเดียวระดับต่ำถึงระดับกลาง YoY สำหรับธุรกิจ B2C ในประเทศไทยและประเทศมาเลเซีย เราคาดว่ากำไรปกติ 2Q67 จะเติบโต YoY โดยได้แรงหนุนจากยอดขายที่เติบโตอย่างต่อเนื่อง แต่จะลดลง QoQ ตามฤดูกาล เราประเมินว่ายอดขาย 24% ในงบการเงินรวมของ CPAXT เชื่อมโยงกับโครงการดิจิทัลวอลเล็ต จากผู้ค้าปลีกและผู้จัดจำหน่ายอาหารในธุรกิจ B2B และร้านค้าขนาดเล็กในธุรกิจ B2C หากโครงการนี้สามารถดำเนินการได้ใน 4Q67 จะทำให้กำไรมี upside เรายังคงคำแนะนำ OUTPERFORM สำหรับ CPAXT โดยให้ราคาเป้าหมายสิ้นปี 2567 อ้างอิงวิธี DCF (WACC 7.0% และการเติบโตระยะยาวที่ 2.5%) ที่ 39 บาท

กำไรสุทธิ 1Q67 อยู่ที่ 2.5 พันลบ. +15% YoY แต่ -24%QoQ เป็นไปตาม INVX คาด แต่ต่ำกว่า consensus คาด 4% เนื่องจากไม่มีรายการพิเศษ (เทียบกับกำไร 87 ลบ. ใน 1Q66) กำไรปกติ 1Q67 จึงอยู่ที่ 2.5 พันลบ. +19% YoY จากยอดขายที่ดีขึ้น (ที่ธุรกิจ B2B และธุรกิจ B2C) และอัตราส่วนค่าใช้จ่าย SG&A/ยอดขายที่ลดลง (ค่าใช้จ่ายที่ลดลงที่ธุรกิจ B2C มากเกินพอชดเชยค่าใช้จ่ายที่สูงขึ้นที่ธุรกิจ B2B) ประกอบกับดอกเบี้ยจ่ายที่ลดลง (-16% YoY) จากการรีไฟแนนซ์และปรับโครงสร้างหนี้ (ดอกเบี้ยจ่ายที่ลดลงที่ธุรกิจ B2C มากเกินพอชดเชยดอกเบี้ยจ่ายที่สูงขึ้นที่ธุรกิจ B2B) แต่ -24% QoQ จากปัจจัยฤดูกาล ทั้งนี้การเติบโตของกำไรปกติที่ 19% YoY นั้น 9% เกิดจากการดำเนินงานที่ปรับตัวดีขึ้น และ 10% เกิดจากดอกเบี้ยจ่ายหลังภาษีที่ลดลง

ธุรกิจ B2B (ธุรกิจค้าส่ง; Makro) ใน 1Q67 กำไรปกติอยู่ที่ 1.6 พันลบ. -17% YoY เพราะได้รับผลกระทบจาก: 1) ดอกเบี้ยจ่ายที่สูงขึ้นจากการโอนหนี้จาก Lotus’s ให้ Makro มากขึ้นหลังจากปรับโครงสร้างหนี้; 2) อัตราส่วนค่าใช้จ่าย SG&A/ยอดขายที่สูงขึ้น (+90bps YoY) จากค่าใช้จ่าย SG&A ที่สูงขึ้น (+17% YoY) จากค่าใช้จ่ายในการขยายสาขาและระบบคอมพิวเตอร์ที่เพิ่มขึ้น, การปรับร้านเพื่อรองรับธุรกิจ O2O, การเปลี่ยนไปใช้ศูนย์กระจายสินค้าแห่งใหม่ (การเปลี่ยนผ่านจะแล้วเสร็จใน 3Q67) ปัจจัยเหล่านี้ไปหักล้าง 1) ยอดขายที่เพิ่มขึ้น (+6% YoY) จากการขยายสาขา โดยมี NSA ที่ 0.91 ล้านตร.ม. (+7% YoY, +1% QoQ) ณ สิ้น 1Q67 และการเติบโตของ SSS ที่ 3.4% YoY; 2) อัตรากำไรขั้นต้นที่กว้างขึ้น (+40bps YoY) จากอัตรากำไรที่ดีขึ้นจากร้าน Makro ในประเทศไทย (+10bps YoY) จากอัตรากำไรอาหารแห้งที่สูงขึ้นและอัตรากำไรจากธุรกิจ food service ที่สูงขึ้น

ธุรกิจ B2C (ธุรกิจค้าปลีก; Lotus’s) ใน 1Q67 กำไรปกติ 1Q67 จากธุรกิจ B2C อยู่ที่ 913 ลบ. เพิ่มขึ้นก้าวกระโดดจาก 183 ลบ. ใน 1Q66 โดยได้รับการสนับสนุนจากดอกเบี้ยจ่ายที่ลดลงจาก: 1) การรีไฟแนนซ์หนี้ด้วยการออกหุ้นกู้ต้นทุนต่ำ และการโอนหนี้ให้ Makro หลังจากปรับโครงสร้างหนี้; 2) ยอดขายที่สูงขึ้น (+6% YoY) จาก SSS ที่เติบโต 6.9% YoY ในประเทศไทย และ 8.4% YoY ในประเทศมาเลเซีย โดยมี NSA ที่ 1.8 ล้านตร.ม. (-2% YoY) และ NLA ถาวรที่ 1.1 ล้านตร.ม. (+3% YoY) ณ สิ้น 1Q67 และอัตราการเช่าพื้นที่ 93% ในประเทศไทย และ 93% ในประเทศมาเลเซีย ใน 1Q67 (เทียบกับ 90% และ 94% ใน 1Q66); 3)อัตราส่วนค่าใช้จ่าย SG&A/ยอดขายที่ลดลง (-160bps YoY) เพราะค่าใช้จ่าย SG&A ลดลง (-2% YoY) จากต้นทุนค่าไฟที่ลดลง ปัจจัยเหล่านี้มากเกินพอชดเชยอัตรากำไรขั้นต้นธุรกิจค้าปลีกที่แคบลง (-40bps YoY) อันเป็นผลมาจากอัตรากำไรขั้นต้นที่อ่อนแอลงในประเทศมาเลเซีย (-200bps YoY, 19% ของยอดขายธุรกิจ B2C) จากการจัดโปรโมชั่นในกลุ่มสินค้าอาหารมากขึ้นเพื่อดึงดูดคนเข้าร้านและสัดส่วนยอดขายสินค้าที่ไม่ใช่อาหารมาร์จิ้นสูงที่ลดลง ซึ่งไปหักล้างอัตรากำไรขั้นต้นที่ดีขึ้นในประเทศไทย (+10bps YoY, 81% ของยอดขายธุรกิจ B2C)

ปัจจัยเสี่ยงที่สำคัญ คือ การเปลี่ยนแปลงในกำลังซื้อและนโยบายของรัฐบาล และการแข่งขันในตลาด ความเสี่ยง ESG ที่สำคัญ คือ การบริหารจัดการพลังงาน ผลิตภัณฑ์ที่ยั่งยืน (E) และแนวปฏิบัติด้านแรงงาน/การจ้างงาน (S)

ท่านสามารถอ่านและดาวน์โหลดเอกสารได้จาก  CPAXT240510_T

1Q24 core profit was Bt2.5bn, +19% YoY from better sales, lower SG&A/sales and lower interest expenses but -24% QoQ on seasonality, in line with INVX estimate but 4% below consensus. In 2Q24TD, we expect SSS to grow in the low single digits YoY at the B2B unit and mid single digits YoY and low to mid single digits YoY for the B2C units in Thailand and Malaysia. We expect 2Q24F core earnings to grow YoY on continued sales growth, but slip seasonally QoQ. As we estimate CPAXT linkage to the digital wallet scheme at 24% of consolidated sales from food retailers and distributors in the B2B and small stores in the B2C unit, implementation in 4Q24F would bring earnings upside. We maintain Outperform with an end-2024 DCF TP of Bt39 (WACC of 7.0%, LT growth of 2.5%).

1Q24 net profit was Bt2.5bn, +15% YoY but -24% QoQ, in line with INVX estimate but 4% below market consensus. Without extra items (vs Bt87mn gains in 1Q23), the 1Q24 core profit of Bt2.5bn grew 19% YoY from better sales (at B2B and B2C) and lower SG&A/sales (lower expenses at B2C outpacing higher expense at B2B), plus lower interest expenses (-16% YoY) after debt refinancing and restructuring (lower interest expense at B2C offsetting higher interest expense at B2B), but -24% QoQ on seasonality. Of the 19% YoY growth, 9% came from better operations and 10% from lower interest expenses after tax.

1Q24 B2B unit (business-to-business; Makro). Core profit was Bt1.6bn, -17% YoY, hit by: 1) higher interest expenses with more debt allocated to Makro from Lotus’s after debt restructuring; 2) higher SG&A/sales (+90bps YoY) from higher SG&A expenses (+17% YoY) off more expenses from store expansion and computer system, store adjustment to accommodate the O2O business and the transition to a new distribution center (transitioning will be complete in 3Q24). These outpaced: 1) higher sales (+6% YoY) from store expansion with NSA of 0.91mn sq.m. (+7% YoY, +1% QoQ) at end-1Q24 and SSS growth of 3.4% YoY; 2) wider gross margin (+40bps YoY) from better margin at Makro stores in Thailand (+10bps YoY) from a wider margin for dry food together with better margin from the food service business.   
1Q24 B2C unit (business-to-consumer; Lotus’s). Core profit from the B2C unit was Bt913mn, jumping from Bt183mn in 1Q23, aided by lower interest expenses upon: 1) debt refinancing with the issuance of low-cost debentures and debt allocated to Makro after debt restructuring; 2) higher sales (+6% YoY) on SSS growth of 6.9% YoY in Thailand and 8.4% YoY in Malaysia, with NSA of 1.8mn sq.m. (-2% YoY) and permanent NLA of 1.1mn sq.m. (+3% YoY) at end-1Q24 and occupancy rate at 93% in Thailand and 93% in Malaysia in 1Q24 (vs 90% and 94% in 1Q23); 3) lower SG&A/sales (-160bps YoY) on lower SG&A (-2% YoY) from lower electricity costs. These outpaced the narrower retail gross margin (-40bps YoY) from a weaker gross margin in Malaysia (-200bps YoY, 19% of B2C sales) from more promotions for food products to draw traffic and less favorable sales mix with lower high-margin non-food sales outstripping the improved gross margin in Thailand (+10bps YoY, 81% of B2C sales). 

Key risks are changes in purchasing power and government policies, and market competition. Key ESG risks are energy management, sustainable products (E), and labor/employment practices (S).

Click here to read and/or download file  CPAXT240510_E

Most Read
1/5
Related Articles
Most Read
1/5