Keyword
Company Update

THANI – 4Q66: ECL และ NII แย่กว่าคาด – NEUTRAL (ราคาเป้าหมาย 2.30 บาท)

19 Feb 24 9:00 AM
THUMNAIL-03-(5)-20240911151202

กำไรสุทธิ 4Q66 ของ THANI อ่อนแอกว่าคาดเพราะ ECL มากกว่าคาดและ NII ต่ำกว่าคาด โดยผลประกอบการสะท้อนถึง 1) credit cost และ NPL ที่สูงขึ้น 2) สินเชื่อที่หดตัวลง 3) NIM ที่แคบลง 4) non-NII ที่ลดลง และ 5) อัตราส่วนต้นทุนต่อรายได้ที่ลดลง เราปรับประมาณการกำไรปี 2567 ลดลง 20% ซึ่งเป็นผลมาจากการปรับประมาณการ credit cost เพิ่มขึ้น โดยปัจจุบันเราคาดว่ากำไรปี 2567 จะลดลง 6% เรายังคงคำแนะนำ NEUTRAL สำหรับ THANI โดยปรับราคาเป้าหมายลดลงจาก 2.8 บาท สู่ 2.3 บาท

4Q66: อ่อนแอกว่าคาด THANI รายงานกำไรสุทธิ 4Q66 ที่ 161 ลบ. (-36% QoQ, -54% YoY) และกำไรสุทธิปี 2566 ที่ 1.29 พันลบ. (-27%) กำไรสุทธิ 4Q66 ต่ำกว่า INVX คาด 45% และต่ำกว่า consensus คาด 34% หลักๆ เกิดจาก ECL ที่มากกว่าคาด และ NII ที่ต่ำกว่าคาด

รายการที่สำคัญใน 4Q66:

1) คุณภาพสินทรัพย์: NPL เพิ่มขึ้น 15% QoQ (+31% ถ้านำยอดตัดหนี้สูญบวกกลับเข้ามา) อัตราส่วน NPL เพิ่มขึ้น 46 bps QoQ สู่ 3.19% credit cost เพิ่มขึ้น 37 bps QoQ สู่ 2.83% LLR coverage ลดลงสู่ 97% จาก 102% ใน 3Q66

2) การเติบโตของสินเชื่อ: -2% QoQ, +0.7% YoY

3) NIM: หดตัวลง 13 bps QoQ (-46 bps YoY) โดยเกิดจากต้นทุนทางการเงินที่เพิ่มขึ้น 18 bps QoQ (+53 bps YoY) เทียบกับผลตอบแทนจากการให้สินเชื่อที่เพิ่มขึ้น 1 bps QoQ (-3 bps YoY)

4) Non-NII: ลดลง 19% QoQ (-16% YoY) เพราะรายได้อื่นลดลง

5) อัตราส่วนต้นทุนต่อรายได้: ลดลง 93 bps QoQ (-46 bps YoY) สู่ 22.34% โดยเกิดจาก opex ที่ลดลง 16% QoQ (-13% YoY)

ปรับประมาณการกำไรลดลง เราปรับประมาณการกำไรปี 2567 ลดลง 20% หลักๆ เกิดจากการปรับประมาณการ credit cost เพิ่มขึ้น 30 bps โดยปัจจุบันเราคาดว่ากำไรปี 2567 จะลดลง 6% ซึ่งเป็นผลมาจากการเติบโตของสินเชื่อที่ 1% (จากสินเชื่อจำนำทะเบียนรถบรรทุก) NIM ที่หดตัวลง 7 bps credit cost ที่เพิ่มขึ้น 20 bps สู่ 2.1% (ราคารถบรรทุกมือสองลดลง) non-NII ที่เพิ่มขึ้น 2% จากรายได้ค่านายหน้าประกันภัยที่เพิ่มขึ้น และอัตราส่วนต้นทุนต่อรายได้ในระดับทรงตัวที่ 22%

คงคำแนะนำ NEUTRAL โดยปรับราคาเป้าหมายลดลง เรายังคงคำแนะนำ NEUTRAL สำหรับ THANI โดยปรับราคาเป้าหมายลดลงจาก 2.8 บาท สู่ 2.3 บาท (อ้างอิง PBV ปี 2567 ที่ 1 เท่า) เพื่อสะท้อนการปรับประมาณการกำไรลดลง

ปัจจัยเสี่ยงที่สำคัญ: 1) ความเสี่ยงด้านคุณภาพสินทรัพย์จากการฟื้นตัวทางเศรษฐกิจที่ไม่ทั่วถึงและเศรษฐกิจโลกชะลอตัว 2) ขาดทุนจากการผิดนัดชำระหนี้ที่สูงขึ้น เนื่องจากราคารถบรรทุกมือสองลดลง และ 3) ความเสี่ยงขาลงต่อการเติบโตของสินเชื่ออันเป็นผลมาจากยอดขายรถบรรทุกที่ลดลง

 

ท่านสามารถอ่านและดาวน์โหลดเอกสารได้จาก https://res.innovestxonline.com/t8fb73a781275f0a0fd1590863fbf38f3/THA/document/thani

With ECL and NII weaker than expected, THANI’s 4Q23 results reflected 1) rising credit cost and NPLs, 2) contracting loans, 3) narrowed NIM,4) lower non-NII and 5) lower cost to income ratio. We raise our credit cost assumption, which cuts our 2024F by 20% and we now forecast a fall of 6% in 2024F. We keep THANI as Neutral with a cut in TP to Bt2.3 from Bt2.8.

4Q23: Weaker than expected. THANI reported 4Q23 earnings of Bt161mn (-36% QoQ, -54% YoY) and 2023 earnings of Bt1.29bn (-27%). 4Q23 earnings missed our forecast by 45% and consensus by 34%. In 2023, earnings fell 27% on larger ECL and lower NII than expected. 

4Q23 highlights:

1) Asset quality: NPLs rose 15% QoQ (+31% if write-offs are added back). NPL ratio shot up 46 bps QoQ to 3.19% and credit cost jumped 37 bps QoQ to 2.83%. LLR coverage decreased to 97% from 102% in 3Q23.

2) Loan growth: -2% QoQ, +0.7% YoY.

3) NIM: Shrank 13 bps QoQ (-46 bps YoY) due to an 18 bps QoQ (+53 bps YoY) rise in cost of funds vs. a rise of 1 bps QoQ (-3 bps YoY) loan yield.

4) Non-NII: Down 19% QoQ (-16% YoY) on lower other income. 

5) Cost to income ratio: Slimmed 193 bps QoQ (-46 bps YoY) to 22.34%, on a fall of 16% QoQ (-13% YoY) in opex.

Cut 2024 forecast. We cut our 2024F earnings by 20% as we factor in a 30 bps hike in credit cost. We now expect 2024F earnings to fall 6%, with 1% loan growth (from truck title loans), a 7 bps fall in NIM, a 20 bps rise in credit cost to 2.1% (falling used truck prices), a 2% pick up in non-NII from rising insurance brokerage income and stable cost to income ratio at 22%.

Maintain Neutral with a cut in TP. We maintain our Neutral rating with a cut in TP to Bt2.3 (based on 1x PBV for 2024F) from Bt2.8 to reflect the reduction in our earnings forecast.

Key risks: 1) Asset quality risk from an uneven economic recovery and the global economic slowdown, 2) higher losses on defaults from a fall in used truck prices and 3) downside risk on loan growth from falling truck sales.

 
Click here to read and/or download file https://res.innovestxonline.com/t354779ab79100e04001fee0dec2cea62/ENG/document/thani_e 
Most Read
1/5
Related Articles
Most Read
1/5