PDF Available  
Company Earnings

DCC - 3Q68: กำไรลดลงทั้ง QoQ และ YoY

By ชัยวัฒน์ อาศิระวิชัย|5 Nov 25 8:10 AM
สรุปสาระสำคัญ

กำไรสุทธิ 3Q68 อยู่ที่ 211 ลบ. ลดลง 16% YoY และ 8% QoQ ซึ่งเป็นผลมาจากรายได้ที่ลดลง QoQ และ YoY เนื่องจากปริมาณการขายกระเบื้องได้รับแรงกดดันจากกิจกรรมทางเศรษฐกิจที่ชะลอตัว รายได้เกษตรกรระดับต่ำ และความต้องการที่ลดลงในภาคอสังหาริมทรัพย์ แนวโน้มยังคงท้าทายจากเศรษฐกิจที่อ่อนแอต่อเนื่อง หนี้ครัวเรือนสูง และการแข่งขันที่สูงขึ้นจากกระเบื้องเซรามิคนำเข้าที่ทำให้อุปสงค์มีจำกัด เราปรับประมาณการกำไรของ DCC ลดลง 9.9% ในปี 2568 และ 18.3% ในปี 2569 เพื่อสะท้อนความต้องการกระเบื้องเซรามิคที่อ่อนแอกว่าคาด เราคงคำแนะนำ NEUTRAL สำหรับ DCC โดยปรับราคาเป้าหมายกลางปี 2569 ใหม่เป็น 1.45 บาท อ้างอิง PE เฉลี่ย 5 ปี

กำไรสุทธิ 3Q68 อยู่ที่ 211 ลบ. ลดลง 15.5% YoY และ 8.2% QoQ หลักๆ เป็นผลมาจากรายได้รวมที่ลดลง 7.8% QoQ และ 9.9% YoY ปริมาณการขายที่ลดลงมาอยู่ที่เพียง 8.1 ล้านตารางเมตร (-10% QoQ และ -12% YoY) โดยปริมาณการขายที่ลดลงส่วนหนึ่งเป็นผลมาจากภาวะเศรษฐกิจโดยรวมที่ซบเซา รายได้เกษตรกรระดับต่ำ และความต้องการกระเบื้องในประเทศที่ลดลงในส่วนภาคอสังหาริมทรัพย์ แม้ว่าราคาขายเฉลี่ยจะปรับตัวสูงขึ้นเล็กน้อยที่ 1.6% QoQ และ 1.1% YoY จากการเน้นขายกระเบื้องที่มีขนาดใหญ่ขึ้นและกระเบื้องพอร์ซเลนราคาสูงซึ่งให้มาร์จิ้นที่ดีขึ้น ส่งผลทำให้อัตรากำไรขั้นต้นโดยรวมปรับตัวดีขึ้นเป็น 41.7% ใน 3Q68 เพิ่มขึ้นจาก 41.0% ใน 2Q68 และ 40.2% ใน 3Q67

 

แนวโน้มยังคงอ่อนแอ ปริมาณความต้องการกระเบื้อง low-end  ยังคงได้รับผลกระทบจากภาวะเศรษฐกิจที่ชะลอตัว และภาวะหนี้สินภาคครัวเรือนที่อยู่ระดับสูง นอกจากนี้ 4Q68 ยังเป็นช่วงที่เป็น โลว์ซีซั่นจากวันหยุดยาวหลายวันในช่วงปลายปี นอกจากนี้กระเบื้องนำเข้าราคาถูกจากประเทศจีนและอินเดียยังเป็นตัวกดดันยอดขายที่เป็น low-end ของ DCC อย่างต่อเนื่อง ซึ่งทาง DCC พยายามส่งเรื่องร้องเรียนทางการอยู่ แต่ยังไม่เห็นมาตรการออกมาจัดการ กำไรสุทธิ 9M68 คิดเป็น 79% ของประมาณการกำไรปี 2568 ที่เราปรับใหม่

 

อัตราผลตอบแทนจากเงินปันผลเฉลี่ย 4.6% ต่อปี, XD 17 พ.ย. DCC ประกาศจ่ายเงินปันผลรายไตรมาสสำหรับงวด 3Q68 ที่ 0.015 บาท/หุ้น คิดเป็นอัตราการจ่ายเงินปันผล 65% ของกำไร 3Q68 หรืออัตราผลตอบแทนจากเงินปันผลเฉลี่ย 4.6% ต่อปี (XD: 17 พ.ย.)

 

ปรับประมาณการกำไรปี 2568-2569 ลดลง เราปรับประมาณการกำไรของ DCC ลดลง 9.9% ในปี 2568 และ 18.3% ในปี 2569 หลักๆ เพื่อสะท้อนความต้องการกระเบื้องเซรามิคที่อ่อนแอกว่าคาด สมมติฐานปริมาณการขายของเราอยู่ที่ 35.1 ล้านตารางเมตร (-2%) ในปี 2569 จาก 35.8 ล้านตารางเมตร (-13%) ในปี 2568

 

Valuation และคำแนะนำ เราคงคำแนะนำ NEUTRAL สำหรับ DCC โดยมีปัจจัยหนุนจากอัตราผลตอบแทนจากเงินปันผลระดับสูงที่ 6.5% แม้ว่าแนวโน้มกำไรจะอ่อนแอ เราปรับราคาเป้าหมายกลางปี 2569 ใหม่เป็น 1.45 บาท (จาก 1.64 บาท) โดยอิงกับ PE เฉลี่ย 5 ปีที่ 14.5 เท่า เราคาดว่ากำไรจะยังคงมีแนวโน้มชะลอตัวลงจากความต้องการกระเบื้องเซรามิคที่อ่อนแออันเป็นผลมาจากแนวโน้มเศรษฐกิจที่ไม่แน่นอน ตลอดจนหนี้ครัวเรือนที่สูง รวมถึงความกังวลเกี่ยวกับการแข่งขันที่สูงขึ้น โดยเฉพาะอย่างยิ่งจากกระเบื้องนำเข้าจากจีนและอินเดีย

 

ปัจจัยเสี่ยงที่สำคัญ คือ การเปลี่ยนแปลงในกำลังซื้อ ต้นทุนที่สูงขึ้นจากแรงกดดันเงินเฟ้อ ความเสี่ยงด้าน ESG ที่สำคัญ คือ การบริหารจัดการพลังงาน ผลิตภัณฑ์ที่ยั่งยืน และการปล่อยก๊าซเรือนกระจกในระดับสูง

 

2Q25 net profit was Bt230mn, down 15% YoY and 19% QoQ, in line with consensus. Weak YoY earnings were due to lower revenue as its tile sales volume was pressured by weak economic activities, high household debt and increased competition from imported ceramic tiles, particularly from China and India. Outlook is challenged by the prolonged weak economy, which restrains demand. We stay NEUTRAL and roll target over to mid-2026 with a new TP of Bt1.64 based on its 5-year PE mean of 14X.

 

3Q25: Core soft, both QoQ and YoY

 

3Q25 net profit was Bt211mn, down 15.5% YoY and 8.2% QoQ due to weaker QoQ and YoY revenue, with tile sales volume pressured by weak economic activities, low agricultural income and reduced demand in the real estate sector. Outlook is challenged by the prolonged weak economy, high household debt and increased competition from imported ceramic tiles, which restrains demand. We revised down our 2025F by 9.9% and 2026F by 18.3% to reflect weaker demand than expected. We stay NEUTRAL with a new mid-2026 TP of Bt1.45 based on its 5-year PE mean.

 

3Q25 net profit was Bt211mn, falling 15.5% YoY and 8.2% QoQ, primarily due to a 7.8% QoQ and 9.9% YoY fall in total revenue on a drop in sales volume to only 8.1mn sqm (-10% QoQ and -12% YoY). Behind the drop in volume is the overall sluggish economy, low agricultural income and reduced domestic tile demand in the real estate sector that beat down the slight increase in average selling price of 1.6% QoQ and 1.1% YoY brought by a shift in product mix towards larger tiles and higher-priced porcelain tiles, which offer better margins. This improved overall gross margin to 41.7% in 3Q25 from 41.0% in 2Q25 and 40.2% in 3Q24.

 

Outlook remains poor. The demand for low-end tiles continues to slump in tandem with the economic slowdown and high household debt. Furthermore, fourth quarter is generally a low season due to the high number of year-end holidays. It also continues to battle cheap imported red-body ceramic tile from China and India, pressuring its low-end sales due to price dumping. DCC is lodging official complaints, but no regulatory measures have been implemented yet. Net profit for 9M25 accounts for 79% of our new full-year earnings forecast.

 

Dividend yield of 4.6% annualized, XD Nov 17. DCC announced a quarterly DPS of Bt0.015 on 3Q25, representing a dividend payout ratio of 65% of 3Q25 earnings or dividend yield of 4.6% annualized (XD: November 17).

 

Revised down our 2025-26 earnings forecasts. We have revised down our 2025F by 9.9% and 2026F by 18.3% to reflect the weaker demand for ceramic tiles than anticipated. Our sales volume assumption is now 35.1mn sqm (-2%) in 2026 from 35.8mn sqm (-13%) in 2025.

 

Valuation & Recommendation. We maintain our Neutral rating as it is supported by a high dividend yield of 6.5% that offsets the weak earnings outlook. We have a new mid-2026 TP of Bt1.45 (from Bt1.64) based on its 5-year PE mean of 14.5X. We expect earnings growth to remain sluggish on weak demand due to the uncertain economic outlook plus high household debt and concerns about increasing competition, particularly from imported low-end tiles from China and India.

 

Key risks. Changes in purchasing power, higher costs from inflationary pressure. Key ESG risks are energy management, sustainability products, and high greenhouse gas emission.

 

Download PDF Click > DCC251105_E.pdf

Stocks Mentioned
DCC.BK
Author
Slide13
ชัยวัฒน์ อาศิระวิชัย

นักวิเคราะห์อาวุโสกลุ่มวัสุดก่อสร้าง ชิ้นส่วนอิเล็คทรอนิก และสินทรัพย์ดิจิทัล

Most Read
1/5
Related Articles
Most Read
1/5