ราคาหุ้นโรงไฟฟ้าได้รับผลกระทบจากมาตรการลดราคาพลังงาน (หลักๆ คือค่าไฟฟ้า) ของรัฐบาลใหม่ มาตรการนี้จะส่งผลกระทบต่อผู้ประกอบการโรงไฟฟ้า SPP โดยเฉพาะ BGRIM และ GPSC เนื่องจากรายได้การขายไฟฟ้าให้กับลูกค้าอุตสาหกรรมเชื่อมโยงกับค่า Ft ซึ่งจะถูกปรับลดลงต่ำกว่าระดับที่ กฟผ. เสนอ ในขณะที่ต้นทุนพลังงานจะสูงกว่าที่คาดการณ์ไว้ก่อนหน้านี้ โดยมีสาเหตุมาจากราคาน้ำมันสูงขึ้น เราคาดว่าตลาดจะยังคงอยู่ในภาวะ bearish ในระยะสั้น เนื่องจาก downside risk ต่อผลประกอบการยังคงมีอยู่ ในขณะที่ valuation ระยะยาวที่อิงกับวิธี DCF ยังคงไม่เปลี่ยนแปลง แต่เราแนะนำให้นักลงทุนใช้กลยุทธ์ wait-and-see สำหรับหุ้นกลุ่มนี้ไปจนกว่าแรงขายจะหมดลง หุ้นเด่นของเราในกลุ่มโรงไฟฟ้ายังคงเป็น GULF ซึ่งเราคาดว่าจะได้รับผลกระทบน้อยที่สุดจากมาตรการนี้
ข่าว รัฐบาลใหม่ประกาศมาตรการระยะสั้นเพื่อลดภาระค่าครองชีพให้กับประชาชน ด้วยการปรับลดค่าไฟฟ้าจาก 4.45 บาท/kWh เป็น 4.10 บาท/kWh สำหรับงวดเดือนก.ย.-ธ.ค. 2566 และลดราคาน้ำมันดีเซลให้ต่ำกว่า 30 บาท/ลิตร (เริ่มตั้งแต่วันที่ 20 ก.ย.) ด้วยการปรับภาษีสรรพสามิตลดลง นอกจากนี้ยังมีข่าวว่ารัฐบาลอาจพิจารณาลดราคาขายปลีกน้ำมันเบนซินด้วยการลดค่าการตลาดของน้ำมันเบนซินจากระดับเฉลี่ย 3.15 บาท/ลิตร ซึ่งยังไม่ได้รับการยืนยัน
ความคิดเห็น: เราไม่ได้รู้สึกแปลกใจกับการควบคุมเพดานราคาขายน้ำมันดีเซลที่สถานีบริการน้ำมันเนื่องจากรัฐบาลยังสามารถลดภาษีสรรพสามิตที่ปัจจุบันอยู่ที่ 5.99 บาท/ลิตร ลงได้อีกค่อนข้างมาก ทั้งนี้มาตรการลดภาษีสรรพสามิตน้ำมันดีเซลเหลือ 1.34 บาท/ลิตร ของรัฐบาลชุดก่อนสิ้นสุดลงแล้วเมื่อวันที่ 21 ก.ค. และหลังจากนั้นภาษีสรรพสามิตน้ำมันดีเซลก็กลับคืนสู่ระดับปัจจุบัน มาตรการนี้จะไม่กระทบผู้ประกอบการภาคเอกชนมากนัก เนื่องจากเป็นการลดภาษี
อย่างไรก็ตาม การปรับลดค่าไฟฟ้าลง 0.35 บาท/kWh (แม้ว่าจะเป็นการขยายระยะเวลาการจ่ายเงินชดเชยภาระค่าเชื้อเพลิงกว่า 1.1 แสนลบ. ของ กฟผ. ออกไป) จะส่งผลกระทบต่อผู้ประกอบการโรงไฟฟ้า SPP ซึ่งมีสัดส่วนการขายไฟฟ้าให้กับลูกค้าอุตสาหกรรม (IU) สูง เนื่องจากโดยปกติแล้วอัตราค่าไฟฟ้าจะเชื่อมโยงกับค่า Ft ที่ประกาศออกมา การลดค่าไฟฟ้าน่าจะดำเนินการผ่านทางการลดค่า Ft ลงจากระดับ 0.6689 บาท/kWh ที่ กฟผ. เสนอต่อคณะกรรมการกำกับกิจการพลังงาน เหลือประมาณ 0.3143 บาท/kWh ซึ่งจะทำให้ค่าไฟฟ้าโดยรวมปรับลดลง 8% สู่ 4.1 บาท/kWh เราประเมินว่ามาตรการนี้จะส่งผลกระทบต่อกำไรปกติของผู้ประกอบการโรงไฟฟ้า SPP 2 รายใหญ่ คือ BGRIM และ GPSC มากกว่า 20% เนื่องจากสองบริษัทนี้มีสัดส่วนการขายไฟฟ้าให้ลูกค้าอุตสาหกรรมมากกว่า 25% ในขณะเดียวกันต้นทุนเชื้อเพลิงมีแนวโน้มที่จะสูงกว่าต้นทุนเชื้อเพลิงที่ กฟผ. คาดการณ์ไว้สำหรับช่วงเดือนก.ย.-ธ.ค. 2566 ด้วยราคาก๊าซเฉลี่ยที่ 346.5 บาท/mmbtu เรามองว่าผลกระทบต่อ GULF ค่อนข้างจำกัด เพราะบริษัทขายไฟฟ้าให้กับลูกค้าอุตสาหกรรมในสัดส่วนเพียง 9% ของปริมาณการขายไฟฟ้าทั้งหมด สัดส่วนนี้จะค่อยๆ ลดลงเนื่องจากกำลังการผลิตดำเนินงานของโรงไฟฟ้า IPP จะเพิ่มขึ้น
ผลกระทบในระยะยาวของมาตรการนี้น่าจะเป็นต้นทุนการลงทุนที่สูงขึ้นสำหรับโรงไฟฟ้าใหม่ ซึ่งจะต้องรวมเงินสำรองสำหรับมาตรการที่ไม่จูงใจเช่นนี้ของรัฐบาลเข้ามาไว้ในการคำนวณความเป็นไปได้ของโครงการ ซึ่งท้ายที่สุดแล้วจะส่งผลทำให้อัตราค่าไฟฟ้าสูงขึ้นในระยะยาว นอกจากนี้ยังเพิ่มความเสี่ยงที่จะเกิดสถานการณ์ขาดแคลนไฟฟ้าเนื่องจากขาดการมีส่วนร่วมของภาคเอกชน และจะเหลือ กฟผ. เพียงรายเดียวที่จะเป็นผู้ลงทุนสร้างโรงไฟฟ้าใหม่เพื่อรองรับการเปลี่ยนรูปแบบการใช้พลังงานมาเป็นพลังงานไฟฟ้าเพื่อให้บรรลุเป้าหมายการปล่อยก๊าซเรือนกระจกสุทธิเป็นศูนย์
ปัจจัยเสี่ยงที่สำคัญ ต้นทุนเชื้อเพลิงสูงกว่าคาด ความไม่สอดคล้องของอัตราค่าไฟฟ้ากับต้นทุนเชื้อเพลิง และการที่รัฐบาลเข้ามาแทรกแซงกลไกตลาดในการปรับค่าไฟฟ้าตามการเปลี่ยนแปลงของต้นทุนเชื้อเพลิง
Power company share prices have been derailed by the new government’s determination to cut energy price, mainly via the electricity tariff. This will be damaging to SPP operators, especially BGRIM and GPSC, whose sales to industrial users is linked to Ft rate which will be cut to below EGAT’s proposal; at the same time energy cost will be higher than expected due to higher oil price. We expect the market to remain bearish in the near term as downside risk on earnings persists. While long-term DCF-based valuation remains unchanged, we recommend investors adopt a wait-and-see strategy on the sector until the sell-off is done. Our top pick among power companies remains GULF, which we expect to be least affected by the government intervention.
News. The new government announced short-term measures to ease cost of living with a reduction of electricity tariff to Bt4.1/kWh from Bt4.45/kWh for Sep-Dec 2023 and placed a price cap on diesel at no more than Bt30/liter, starting from Sep 20, by trimming excise tax. Apart from this, there is news that the government may consider lowering retail price of gasoline by reducing marketing margin of the product from an average Bt3.15/liter. This remains unconfirmed.
Comment: We are not surprised by the price cap on diesel at petrol stations as there is abundant room to do so given the current rate of Bt5.99/liter. Note that the previous government’s cut in excise tax on diesel to Bt1.34/liter expired on Jul 21, after which it returned to the current level. This measure will not have much impact on private companies since it is a tax measure.
What does have impact is the cut in electricity tariff of Bt0.35/kWh (and extending the compensation to EGAT’s burden of >Bt110bn), as a high proportion of sales by SPP operators to industrial users (IUs) is linked to the announced Ft rate. The lower electricity tariff is likely to be implemented via cutting Ft rate from Bt0.6689/kWh which was proposed by EGAT to the Energy Regulatory Commission to around Bt0.3143/kWh. This will reduce the overall tariff by 8% to Bt4.1/kWh. We estimate the hit to core profit of two key operators in the SPP space, BGRIM and GPSC, of >20%, given their high proportion of electricity sales to IUs at >25%. At the same time, fuel cost is destined to be higher than EGAT’s assumed fuel cost for Sep-Dec 2023, with average gas price at Bt346.5/mmbtu. GULF will be hurt the least, in our view, with only 9% of total electricity sales volume sold to IUs. Additionally, this proportion will fall gradually as IPP operating capacities increases over time.
The long-term impact of this measure is likely to be higher investment cost for new power plants as they will have to include reserves for this kind of government disincentive in the calculation of project feasibility. This eventually translates into higher electricity tariff rate in the longer term. It will also increase the risk of power shortages due to lack of private sector participation and leave EGAT as the sole investor in new power plants to serve society to achieve the net zero target.
Key risks. Higher than expected fuel cost, mismatch of tariff rate to fuel cost, and government intervention in market mechanisms to adjust tariff rate to catch up with fuel cost.
PDF คลิกอ่านเพิ่มเติม ENERGY230914_T
PDF Click ENERGY230914_E