Keyword
บทวิเคราะห์รายอุตสาหกรรม

ยานยนต์ – ยังไม่มีสัญญาณฟื้นตัวที่ชัดเจน

30 Jul 24 9:00 AM
Sectors_thumbnail_Artboard 6 Automotive

เรายังคงให้น้ำหนัก Underweight กลุ่มยานยนต์ แม้ว่าราคาหุ้นที่ลดลงมากและ valuation ระดับต่ำสะท้อนถึงความคาดหวังที่ต่ำของตลาด แต่เรายังไม่คิดว่าขณะนี้เป็นจุดเข้าซื้อที่ดีเนื่องจากโอกาสที่มูลค่าหุ้นกลุ่มยานยนต์จะมีการปรับเพิ่มขึ้น (re-rating) มีจำกัดเพราะยังไม่มีสัญญาณฟื้นตัวของอุตสาหกรรมที่ชัดเจน ปัจจัยกระตุ้นคือภาพเศรษฐกิจที่ดีขึ้นซึ่งจะช่วยหนุนความต้องการซื้อรถยนต์ในประเทศและเพิ่มคุณภาพสินเชื่อของผู้ซื้อรถยนต์ซึ่งจะทำให้สามารถเข้าถึงสินเชื่อได้มากขึ้น เรามองว่านี่จะเป็นสัญญาณที่ชัดเจนว่าอุตสาหกรรมยานยนต์ไทยและผลประกอบการมีแนวโน้มฟื้นตัว


คาดยอดผลิตรถยนต์ปี 2567 ลดลง 10% ถูกฉุดรั้งโดยตลาดรถยนต์ในประเทศที่ซบเซา ในช่วง 1H67 ประเทศไทยผลิตรถยนต์ได้ 761,200 คัน ลดลง 17% YoY ปัจจัยฉุดรั้ง คือ ตลาดรถยนต์ในประเทศที่ซบเซา ที่เริ่มเข้าสู่ทิศทางขาลงมาตั้งแต่เดือน พ.ย. 2565 และลดลงแรง 24% YoY ใน 1H67 หลักๆ เกิดจากรถเพื่อการพาณิชย์ (หดตัว 39% YoY) เนื่องจากยอดขายรถกลุ่มนี้มีความสัมพันธ์อย่างใกล้ชิดกับกิจกรรมทางธุรกิจที่ได้รับผลกระทบจากภาวะเศรษฐกิจของประเทศไทยที่อ่อนแอ เราคาดการณ์ยอดผลิตรถยนต์ในปี 2567 ที่ 1.66 ล้านคัน หรือลดลง 10% YoY


ตลาดรถยนต์ในประเทศ: ยังไม่มีสัญญาณฟื้นตัวที่ชัดเจน ความต้องการของผู้บริโภคและความสามารถที่จะซื้อ (หรือความน่าเชื่อถือของผู้กู้ เนื่องจากยอดขายรถยนต์ในประเทศส่วนใหญ่เกิดจากสินเชื่อเช่าซื้อ (Hire Purchase: HP) จากสถาบันการเงิน) สำหรับสินค้าฟุ่มเฟือย เช่น รถยนต์ มีความสัมพันธ์อย่างใกล้ชิดกับภาวะเศรษฐกิจ จากปัจจัยลบทางเศรษฐกิจ เช่น หนี้ครัวเรือนที่อยู่ในระดับสูงท่ามกลางเศรษฐกิจที่ฟื้นตัวอย่างค่อยเป็นค่อยไป และอัตราส่วน NPL และ SML ที่เพิ่มขึ้นในสินเชื่อกลุ่มยานยนต์ ทำให้เราเชื่อว่าตลาดรถยนต์ในประเทศยังไม่มีสัญญาณฟื้นตัวอย่างมีนัยสำคัญในระยะสั้น นอกจากนี้ การศึกษาของเราจากข้อมูลยอดขายรถเพื่อการพาณิชย์ในรอบ 12 เดือน เพื่อดูทิศทางความต้องการซื้อรถยนต์ พบว่ายังมีแนวโน้มชะลอตัวลง โดยข้อมูลตั้งแต่ปี 2536 ถึงปัจจุบัน แสดงให้เห็นว่าแนวโน้มขาขึ้นของตลาดรถเพื่อการพาณิชย์ใช้เวลา 1.0-7.1 ปี ในขณะที่แนวโน้มขาลงใช้เวลา 2.4-3.6 ปี ดังนั้น แนวโน้มขาลงล่าสุดที่เกิดขึ้นมาแล้วเป็นเวลา 1.5 ปี สะท้อนว่าแนวโน้มขาลงยังไม่สิ้นสุด เราประเมินยอดขายรถยนต์ในประเทศได้ที่ 611,000 คัน หรือหดตัว 21% YoY ในปี 2567


ปรับประมาณการกำไรลดลง คาดกำไรของกลุ่มยานยนต์หดตัวลง 25% YoY ในปี 2567 เราปรับประมาณการกำไรปกติของกลุ่มยานยนต์ลดลง 10% ในปี 2567 และ 6% ในปี 2568 เราคาดว่ากำไรปกติของกลุ่มยานยนต์จะลดลง 25% YoY ในปี 2567 และจะฟื้นตัวได้ 11% YoY ในปี 2568


Underweight กลุ่มยานยนต์ การไม่มีสัญญาณฟื้นตัวที่ชัดเจนจะทำให้โอกาส re-rating มีจำกัด แม้ว่าราคาหุ้นที่ลดลงมากและ valuation ระดับต่ำสะท้อนถึงความคาดหวังที่ต่ำของตลาด แต่เรายังไม่คิดว่าขณะนี้เป็นจุดเข้าซื้อที่ดีเนื่องจากโอกาสที่มูลค่าหุ้นกลุ่มยานยนต์จะมีการปรับเพิ่มขึ้น (re-rating) มีจำกัดเพราะยังไม่มีสัญญาณฟื้นตัวของอุตสาหกรรมที่ชัดเจน ปัจจัยกระตุ้นของกลุ่มยานยนต์ คือภาพเศรษฐกิจที่ดีขึ้นซึ่งจะช่วยหนุนความต้องการซื้อรถยนต์ในประเทศและเพิ่มคุณภาพสินเชื่อของผู้ซื้อรถยนต์ซึ่งจะทำให้สามารถเข้าถึงสินเชื่อได้มากขึ้น เรามองว่านี่จะเป็นสัญญาณที่ชัดเจนว่าอุตสาหกรรมยานยนต์ไทยและผลประกอบการมีแนวโน้มฟื้นตัว

 

ท่านสามารถอ่านและดาวน์โหลดเอกสารได้จาก AUTO240730_T

 

We stay Underweight on the automotive sector. While the poor price performance and low valuation reflects the market’s low expectations, we do not see this as a good entry point since no clear signs of industry recovery limits re-rating. A sector catalyst would be an improved economy, which in turn would boost domestic auto demand and loan quality, consequently allowing greater access to auto loans. This would clearly signal an approaching turnaround in the Thai automotive industry and earnings.


10% drop in 2024 auto production, slowed by auto market dive. In 1H24, Thailand produced 761.2K vehicles, down 17% YoY, pulled down by the slow domestic auto market, spiraling down since November 2022 and plummeting 24% YoY in 1H24. Leading the plunge was commercial vehicle sales (39% YoY contraction) since this segment is closely related to business activity, which has been pulled off the rails by the weak Thai economy. We forecast auto production at 1.66mn units or a 10% YoY drop in 2024.


Domestic auto market: No clear signs of recovery yet. Consumer demand and purchasing power (or borrower creditworthiness since most domestic vehicle sales are financed through hire purchase (HP) loans from financial institutions) for discretionary goods such as automobiles are closely tied to the status of the economy. The negative economic backdrop that includes high household debt with slow economic recovery and rising non-performing loan (NPL) and Special Mentioned Loan (SML) ratios in the auto segment, leads us to expect that the domestic auto market has not experienced significant improvement in the near term. Our study using rolling 12-month commercial vehicle sales to track the auto demand shows a decelerating trend. Historical data from 1993 to present shows that an uptrend in the commercial vehicle market took 1.0-7.1 years while the downtrend lasted 2.4-3.6 years. Given this, the recent downtrend in rolling 12-month commercial vehicle sales at 1.5 years suggests the downtrend is not yet ending. We estimate domestic auto sales at 611K units in 2024, a contraction of 21%.


Earnings cut, sector earnings to shrink 25% YoY in 2024. We revise down our forecast sector core earnings by 10% in 2024 and 6% in 2025, with a 25% contraction in sector core earnings in 2024 and some improvement in 2025 to 11% growth.


Underweight; no clear signs of recovery limits re-rating. While the poor price performance and low valuation reflect the market’s low expectations, we do not see this as a good entry point into the automotive sector since there are no clear signs of industry recovery and thus any re-rating is limited. A sector catalyst would be an improved economy, which in turn would boost domestic auto demand and HP loan quality, consequently allowing greater access to auto loans. This would clearly signal an approaching turnaround in the Thai automotive industry and earnings.

 
Click here to read and/or download AUTO240730_E

 

Most Read
1/5
Related Articles
Most Read
1/5