กำไรปกติ 3Q68 อยู่ที่ 1.9 พันลบ. -23% YoY และ -19% QoQ ต่ำกว่าที่ INVX และตลาดคาดการณ์ไว้ 17% จากอัตรากำไรขั้นต้นที่อ่อนแอและอัตราส่วน SG&A/ยอดขายที่สูง ด้วย SSS ที่อ่อนแอ (เพิ่มขึ้นเป็นตัวเลขหลักเดียวระดับต่ำ YoY ในธุรกิจ B2B แต่ลดลงเป็นตัวเลขหลักเดียวระดับต่ำ YoY ในธุรกิจ B2C ในประเทศไทย) ใน 4Q68TD และมาร์จิ้นที่มีแนวโน้มอ่อนตัวลงจากสัดส่วนยอดขายที่ดีน้อยลง กำไรปกติ 4Q68 จึงมีแนวโน้มที่จะลดลง YoY แต่เพิ่มขึ้น QoQ จากปัจจัยฤดูกาล ทั้งนี้หลังจากปรับสมมติฐาน SSS และมาร์จิ้น ลดลง เราจึงปรับประมาณการกำไรของ CPAXT ลดลง 9% ในปี 2568 และ 10% ในปี 2569-2570 เรายังคงคำแนะนำ NEUTRAL สำหรับ CPAXT โดยปรับราคาเป้าหมายกลางปี 2569 อ้างอิงวิธี DCF ใหม่จาก 24 บาท เป็น 21 บาท (WACC 7.4%, การเติบโตระยะยาว 1.5%) หลังจากปรับประมาณการกำไรลดลง
กำไรสุทธิ 3Q68 อยู่ที่ 1.9 พันลบ. -5% YoY และ -19% QoQ ต่ำกว่าที่ INVX และตลาดคาดการณ์ไว้ 17% จากอัตรากำไรขั้นต้นที่อ่อนแอและอัตราส่วน SG&A/ยอดขายที่สูง กำไรปกติ 3Q68 อยู่ที่ 1.9 พันลบ. -23% YoY เนื่องจาก EBIT margin ที่อ่อนแอลงไปหักล้างยอดขายที่เพิ่มขึ้นเล็กน้อย และ -19% QoQ
รายการที่สำคัญใน 3Q68 ยอดขาย เติบโต 2% YoY เนื่องจากการขยายสาขาช่วยชดเชย SSS ที่อ่อนแอ ด้วย sentiment ที่เปราะบางและฐานสูงของปีก่อนจากยอดขายสินค้าที่ไม่ใช่อาหารในธุรกิจ B2C ที่ได้แรงหนุนจากโครงการดิจิทัลวอลเล็ตที่มีขึ้นในระหว่างวันที่ 25-30 ก.ย. 2567 SSS ที่ธุรกิจ B2B (93% ของยอดขายมาจากประเทศไทย และ 7% มาจากต่างประเทศ) จึงลดลง 0.3% YoY (หรือ +1.4% YoY ถ้าไม่รวมการยกเลิกการขายสินค้าล็อตใหญ่บางรายการตั้งแต่เดือนต.ค. 2567) ในขณะที่ SSS ที่ธุรกิจ B2C (81% ของยอดขายมาจากประเทศไทย และ 19% มาจากประเทศมาเลเซีย) ลดลง 0.5% YoY ทั้งนี้ SSS ที่ธุรกิจ B2B และธุรกิจ B2C ในประเทศไทยอย่างเดียวน่าจะเติบโต 0.5% YoY แต่ลดลง 2% YoY SSS ที่ธุรกิจ B2B ต่างประเทศลดลงเป็นตัวเลขหลักเดียวระดับต่ำ YoY (ได้รับผลกระทบจากเงินบาทแข็งค่า) ในขณะที่ธุรกิจ B2C ในประเทศมาเลเซียเติบโตเป็นตัวเลขหลักเดียวระดับสูง YoY ซึ่งได้รับแรงหนุนจากเงินอุดหนุนรายเดือน ที่รัฐบาลมาเลเซียจ่ายให้กับประชาชนเพื่อนำไปซื้อสินค้าอุปโภคบริโภค เริ่มตั้งแต่เดือนเม.ย.ถึงธ.ค. EBIT margin ลดลง 70bps YoY อัตรากำไรขั้นต้นจากการดำเนินงานปกติ (ไม่รวมผลการปรับนโยบายบัญชีในธุรกิจ B2B ที่มีการจัดประเภทรายการส่งเสริมการขายจากซัพพลายเออร์ในรายได้อื่นมาลดต้นทุนขายตั้งแต่ 1Q68) ลดลง 20bps YoY (ทรงตัว YoY ที่ธุรกิจ B2B แต่ -70bps YoY ที่ธุรกิจ B2C: -30bps YoY จากการตั้งสำรองสำหรับสินค้าที่ไม่ใช่อาหารที่เคลื่อนไหวช้า, -10bps YoY จากการลงทุนด้านราคา, และ -30bps YoY จากสัดส่วนยอดขายสินค้าที่ไม่ใช่อาหารมาร์จิ้นสูงที่ลดลง) อัตราส่วน SG&A/ยอดขาย เพิ่มขึ้น 20bps YoY จากการลงทุนในช่องทาง O2O ที่สูงขึ้น และค่าใช้จ่ายในการขยายสาขาทั้งในธุรกิจ B2B และธุรกิจ B2C ดอกเบี้ยจ่าย CPAXT มีการปรับนโยบายบัญชีสำหรับโครงการ Habitat โดยย้ายการบันทึกดอกเบี้ยจ่ายสำหรับเงินกู้เพื่อลงทุนเข้าซื้อสินทรัพย์ Habitat มูลค่า 8 พันลบ. (เข้าซื้อตั้งแต่ ธ.ค. 2567) ไปบันทึกเป็นส่วนหนึ่งของสินทรัพย์ที่กำลังก่อสร้าง ตั้งแต่ 3Q68 เป็นต้นไป โดยจะเริ่มบันทึกค่าใช้จ่ายของโครงการทั้งหมดหลังโครงการเปิดจริงในเดือนเม.ย. 2569 CPAXT ได้ปรับปรุงรายการดอกเบี้ยจ่ายที่เคยบันทึกไว้ใน 1H68 มาบันทึกใน 3Q68 แทน ส่งผลให้ดอกเบี้ยจ่ายใน 3Q68 ลดลง 135 ลบ. ทั้งนี้ หากเราปรับรายการดังกล่าวออกไป จะทำให้กำไรปกติ 3Q68 อยู่ที่ 1.73 พันลบ. (-28% YoY, -24% QoQ)
แนวโน้ม 4Q68 ใน 4Q68TD ในประเทศไทย SSS ในธุรกิจ B2B เติบโตเป็นตัวเลขหลักเดียวระดับต่ำ YoY (เทียบกับ +0.3% YoY ใน 3Q68) โดยได้รับแรงหนุนจากยอดขายให้กับผู้ค้าปลีกอาหารที่แข็งแกร่งขึ้นท่ามกลางยอดขายสำหรับกลุ่มผู้บริโภคที่ชะลอตัวลงจากมาตรการคนละครึ่งพลัส ในขณะที่ SSS ในธุรกิจ B2C ลดลง YoY ใกล้เคียงกับ 3Q68 (-2% YoY) จาก sentiment ที่เปราะบาง ใน 4Q68TD อัตรากำไรขั้นต้นของธุรกิจ B2C จะยังคงได้รับแรงกดดัน YoY จากสัดส่วนยอดขายที่ดีน้อยลง แม้ว่าอัตราการหดตัวจะช้ากว่า 3Q68 (-70bps YoY) โดยอาจมีการกลับรายการตั้งสำรองสำหรับสินค้าคงคลังจากยอดขายที่ดีขึ้นในช่วงไฮซีซั่น อัตรากำไรขั้นต้นของธุรกิจ B2B มีแนวโน้มที่จะอยู่ในระดับทรงตัว YoY เนื่องจากยอดขายอาหารแห้งมาร์จิ้นต่ำให้กับผู้ค้าปลีกอาหารที่เพิ่มขึ้นจะถูกชดเชยด้วยยอดขายสินค้ามาร์จิ้นสูงที่เพิ่มขึ้นในหมวดอื่นๆ SG&A จะยังคงสูงตามยอดขาย O2O ที่เพิ่มขึ้นและค่าคอมมิชชั่นที่สูงขึ้นบนแพลตฟอร์มตลาดออนไลน์ โครงการ Habitat จะเริ่มดำเนินการเชิงพาณิชย์ในเดือนเม.ย. 2569 อัตราการเช่าพื้นที่ตามหนังสือแสดงเจตจำนงอยู่ที่ 40% สำหรับสำนักงานและ 60% สำหรับพื้นที่เชิงพาณิชย์ (เทียบกับเป้าหมายที่ตั้งไว้สำหรับการเปิดตัวที่ 40% และ 85%)
ปัจจัยเสี่ยงที่สำคัญ คือ การเปลี่ยนแปลงนโยบายของรัฐบาลและกำลังซื้อ ความเสี่ยง ESG ที่สำคัญ คือ การบริหารจัดการพลังงานและของเสีย ผลิตภัณฑ์ที่ยั่งยืน (E) และการบริหารจัดการคุณภาพผลิตภัณฑ์ แนวปฏิบัติด้านแรงงาน และความเป็นส่วนตัวของข้อมูล (S)
3Q25: Missed estimates on margin
3Q25 core profit was Bt1.9bn, -23% YoY and -19% QoQ, 17% below estimates on a weak gross margin and high SG&A/sales. With weak SSS (up in the low single digits YoY in B2B but down in the low single digits in B2C in Thailand) in 4Q25TD and potentially softer margin from a less favorable sales mix, 4Q25F core earnings will decline YoY but grow QoQ on seasonality. Factoring in a cut in SSS and margin, our forecasts come down 9% in 2025F and 10% in 2026-27F. We maintain NEUTRAL with a new mid-2026 DCF TP of Bt21 from Bt24 (WACC of 7.4%, LT growth of 1.5%) after the earnings cut.
3Q25 net profit was Bt1.9bn, -5% YoY and -19% QoQ, 17% below estimates on a weak gross margin and high SG&A/sales. 3Q25 core profit was Bt1.9bn, -23% YoY as a weaker EBIT margin outpaced slightly higher sales, and -19% QoQ.
3Q25 highlights. Sales grew 2% YoY as store expansion offset weak SSS. With fragile sentiment and off last year’s high base in B2C non-food sales from the digital wallet running from Sep 25-30, 2024, SSS at B2B (93% of sales from Thailand and 7% from overseas) fell 0.3% YoY (or +1.4% YoY if excluding the termination of some big lot sales in Oct 2024), while SSS at B2C (81% of sales from Thailand and 19% from Malaysia) fell 0.5% YoY. Note that SSS at B2B and B2C in Thailand alone are estimated to have grown 0.5% YoY but fallen 2% YoY. SSS at B2B overseas fell in the low single digits YoY (hit by a strong THB), while B2C in Malaysia grew in the high single digits YoY, aided by Malaysia’s monthly government subsidy for purchases of consumer goods from April to December. EBIT margin fell 70bps YoY. Organic gross margin (excluding a change in accounting treatment in B2B, reclassifying supplier promotions in other income as a deduction to cost of goods sold since 1Q25) narrowed 20bps YoY (flat YoY at B2B but down 70bps YoY at B2C: -30bps YoY from provision expenses for slow-moving non-food products, -10bps YoY on price investment, and -30bps YoY from lower high-margin non-food sales). SG&A/sales grew 20bps YoY on higher O2O investments and store expansion expenses across both B2B and B2C. Interest expense. CPAXT changed its accounting treatment on the Habitat project, moving interest expenses from loans related to Bt8bn in Habitat assets (acquired in Dec 2024) to be capitalized into construction-in-progress assets from 3Q25. Full expense recognition will be booked upon Habitat completion in April 2026. CPAXT reversed its interest expenses on this transaction previously booked in 1H25 into 3Q25, lowering 3Q25 interest expense by Bt135mn. Excluding this, 3Q25 core profit would be Bt1.73bn (-28% YoY, -24% QoQ).
4Q25 guidance. In 4Q25TD, in Thailand, SSS in the B2B unit is up in the low single digits YoY (vs +0.3% YoY in 3Q25), supported by stronger sales to food retailers amid softer sales to end-users from the Khon La Khrueng Plus program, while SSS in the B2C unit is down YoY, close to 3Q25 (-2% YoY), from fragile sentiment. In 4Q25F, B2C gross margin will remain pressured YoY by an unfavorable sales mix, though the drop will slow from the -70bps YoY 3Q25 with a potential reversal in provision expenses on inventory from better sales in high season. B2B gross margin will be flat YoY with more low-margin dry food sales to food retailers offsetting more high-margin sales of other products. SG&A will stay high in tandem with rising O2O sales and higher commission fees on the online marketplace platform. The Habitat project will be commercialized in April 2026. Occupancy rate based on letters of intent stands at 40% for office and 60% for commercial areas (vs 40% and 85% targets set for opening).
Key risks are changes in government policies and purchasing power. Key ESG risks are energy & waste management, sustainable products (E) and product quality management, labor practices and data privacy (S).
Download PDF Click > CPAXT251114_E.pdf