เนื้อหาโดยรวม
เราประเมินกำไรปกติ 1Q67 ของ CPAXT ได้ที่ 2.5 พันลบ. +21% YoY โดยได้รับการสนับสนุนจากยอดขายและ EBIT margin ที่ดีขึ้นจากอัตราส่วนค่าใช้จ่าย SG&A/ยอดขายที่ลดลง และดอกเบี้ยจ่ายที่ลดลงจากการรีไฟแนนซ์หนี้ แต่ -23% QoQ จากปัจจัยฤดูกาล เราคาดว่ากำไรปกติ 2Q67 จะเติบโต YoY โดยได้แรงหนุนจากยอดขายที่ดีขึ้นจากนักท่องเที่ยวที่เพิ่มขึ้นและอากาศร้อนที่ช่วยสนับสนุนยอดขายสินค้าอาหารและเครื่องใช้ไฟฟ้าของบริษัท แต่จะลดลง QoQ จากปัจจัยฤดูกาล ความคืบหน้าของมาตรการ digital wallet (ประชุมวันที่ 10 เม.ย.) จะเพิ่ม upside ให้กับยอดขายและกำไรใน 4Q67 การวิเคราะห์ความอ่อนไหวชี้ให้เห็นว่าการลดอัตราดอกเบี้ย 50bps จะหนุนให้กำไรของ CPAXT ปรับเพิ่มขึ้นได้ 4% เรายังคงคำแนะนำ OUTPERFORM สำหรับ CPAXT โดยให้ราคาเป้าหมายสิ้นปี 2567 อ้างอิงวิธี DCF (WACC 7.0% และการเติบโตระยะยาวที่ 2.5%) ที่ 39 บาท
ท่านสามารถอ่านและดาวน์โหลดเอกสารได้จาก CPAXT240409_T |
---|
1Q24F core profit is estimated at Bt2.5bn, +21% YoY from better sales and EBIT margin on lower SG&A/sales and lower interest expenses after debt refinancing but -23% QoQ on seasonality. We expect 2Q24F core earnings to grow YoY, led by more tourists and hot weather that will boost sales, particularly of food and electronic appliances, but slip seasonally QoQ. Progress on the digital wallet (meeting April 10) will give upside to sales and thus earnings in 4Q24F. An interest rate cut is also on the horizon and our sensitivity analysis suggests that a 50bps cut in interest rate will add 4% to earnings. Maintain Outperform with an end-2024 DCF TP of Bt39 (WACC of 7.0%, LT growth of 2.5%).
Expect 1Q24F net profit of Bt2.5bn, +16% YoY but -23% QoQ, as we do not expect an extra item in 1Q24F (vs Bt87mn one-off gain in 1Q23), meaning a core profit of Bt2.5bn, +21% YoY but -23% QoQ. Behind the YoY rise will be better sales (at B2B and B2C) and lower SG&A/sales (lower expenses at B2C outpacing higher expense at B2B), together with lower interest expenses off debt refinancing and restructuring (lower interest expense at B2C outpacing higher interest expense at B2B). Of its 21% growth YoY, 14% will come from operational improvement and 7% from lower interest expenses after tax. The drop QoQ is seasonal. It will release results on May 9.
B2B unit (business-to-business, Makro). We estimate 1Q24F core profit at Bt1.6bn, -16% YoY (-8% QoQ on seasonality) on two factors. 1) Lower EBIT margin
(-50bps YoY) from a lower gross margin (-10bps YoY) and higher SG&A/sales (+40bps YoY), reflecting higher expenses for store adjustment to accommodate the O2O business and expenses related to the transition to a new distribution center (transitioning will be complete in 3Q24); 2) higher interest expenses, with more debt allocated to Makro from Lotus’s after debt restructuring. These outpaced its sales growth of 6% YoY grounded in SSS growth of 3.5% YoY (vs +1.7% YoY in 4Q23) and store expansion. Note that food deflation is expected to cut SSS by 1.0% YoY.
B2C unit (business-to-consumer, Lotus’s). 1Q24F core profit at the B2C unit is estimated at Bt954mn, up from Bt183mn in 1Q23 but down 38% QoQ on seasonality. Backing the YoY growth is: 1) higher sales (+7% YoY) from SSS growth of 6% YoY (vs +5.8% YoY in Thailand in 4Q23) and higher rental income from additional rental space; 2) wider EBIT margin (+130bps YoY) on a wider gross margin (+20bps YoY) from a stable gross margin in the retail business YoY from more high-margin food sales (80% of sales) balancing with more low-margin electronics sales (6% of total sales) plus a better gross margin for the rental business YoY and lower SG&A/sales (-120bps YoY) off last year’s high base for IT and store adjustment expenses and lower electricity costs; 3) lower interest expenses, with debt allocated to Makro after debt restructuring, and lower cost of funds from the completion of debt refinancing in 2Q23.
Key risks are changes in purchasing power and government policies, and market competition. Key ESG risks are energy management, sustainable products (E), and labor/employment practices (S).
Click here to read and/or download file CPAXT240409_E